نظر شما درباره این اشکالات سندی و متنی که به زیارت عاشورا موجود در مفاتیح می گیرند چیست؟

پرسش
می گویند که این زیارتی که در مفاتیح الجنان آمده است شامل اصل زیارت و سه مقطع پس از آن است. اصل زیارت این طور آغاز می گردد السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یابن رسول الله تا آنجا که می فرماید و بالموالات لنبیک و آل نبیک علیه و علیهم السلام. سپس سه مقطع پس از آن وجود دارد. مقطع اول چنین است: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد…، مقطع دوم چنین است: السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک…، مقطع سوم چنین است: اللهم خصّ انت اول ظالم باللعن منی و ابداء به اولا ثمّ الثانی و الثالث و الرابع…، نه در اصل زیارت، که به زیارت عاشورا معروف است، اشکالی وجود دارد و نه در اصل لعن موجود اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد… و نه در سلام آن السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک… بلکه اشکال هم از لحاظ سندی و هم متنی در مقطع آخر از مقاطع سه گانه است.( اللهم خصّ انت اول ظالم باللعن منی و ابداء به اولا ثمّ الثانی و الثالث و الرابع… ). مقطع آخر از زیارت مقدس و متبرک عاشورای حضرت سیدالشهداء علیه السلام در کتب حدیثی و روایی و ادعیه قبل از سید بن طاوس وجود نداشته است. شما با بازدید منابع به این نتیجه خواهید رسید. نظر مبارک شما چیست؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
در نسخ خطی از کتاب مصباح المتهجد تالیف شیخ طوسی متوفای 460 ق موجود است. به این حرف ها گوش ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *