آیا یاران سیدالشهداء علیه السلام شیعه بودند یا سنی؟ و اگر شیعه بودند به چه معنا؟ آیا امیرالمومنین علیه السلام را خلیفه بلافصل پیامبر اکرم و خلفا را غاصب و مستحق لعن می دانستند یا فقط امیرالمومنین را برترین صحابه می دانستند ولی ایشان را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشته یا فقط امیرالمومنین را بر عثمان ترجیح می دادند؟

پرسش
آیا یاران سیدالشهداء علیه السلام شیعه بودند یا سنی؟ و اگر شیعه بودند به چه معنا؟ آیا امیرالمومنین علیه السلام را خلیفه بلافصل پیامبر اکرم و خلفا را غاصب و مستحق لعن می دانستند یا فقط امیرالمومنین را برترین صحابه می دانستند ولی ایشان را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشته یا فقط امیرالمومنین را بر عثمان ترجیح می دادند؟ از سوی دیگر در روایات تعابیری آمده مانند اینکه دروغ می گوید کسی که ادعای دوستی ما را می کند و از لعن دشمنان ما خودداری می کند. یا اینکه در روایاتی آمده اگر جبرئیل و میکائیل ذره ای از محبت اولی و دومی را در دل داشتند با صورت به جهنم وارد می شدند. حال با مطالعه واقعه عاشورا اینگونه به دست می آید که برخی از شهدا از سپاه ابن سعد به امام پیوستند تنها حضرت را بر یزید ترجیح دادند و به خاطر نسبت ایشان با پیامبر اکرم به یاری ایشان شتافتند و جایی در تاریخ نیامده که یکباره تغییر عقیده داده اند و سه خلیفه را ناحق و مستحق لعن بدانند و امیرالمومنین را خلیفه بلافصل بدانند. آیا این مطلب صحیح است؟ اگر هست چطور قابل جمع است؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم

شما می دانید که حضرت سیدالشهداء علیه السلام باقیمانده اهل بیت بوده و یزید نماینده خط مقابل اهل بیت است. پس ظاهر حال هر که آمد به طرف آن حضرت، از آن خط عدول کرده و اهل ولایت و برائت خواهد بود
والله العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *