در جنگ بنی قریظه چرا همه را گردن زدند؟ مثلا یک پیرمرد که ممکن است بر اثر ناتوانی کاری هم نکرده باشد چه گناهی دارد؟ در روایتی دیدم که پیامبر طبق نقل بالا دستور دادند که انهایی که شک دارند که بالغ هستند یا کودک، به موی زیر شکم آنان نگاه شود و اگر روییده است گردن بزنند. آیا این کار در شأن و مقام رسول الله بود؟

پرسش
درباره جنگ بنی قریظه قبلا سوالی پرسیدم و جوابی فرمودید، ولی یک چیز آن با تاریخ تناقض داشت. شما فرمودید که سعد حکم کرد که مردانی که علیه مسلمین اقدام نموده بودند اعدام شوند ولی در تاریخ داریم که او حکم کرد که تمامی مردان بالغ آنان اعدام گردند. سوال من درباره این قسمت است که چرا همه؟ مثلا یک پیرمرد که ممکن است بر اثر ناتوانی کاری هم نکرده باشد چه گناهی دارد؟ در روایتی دیدم که پیامبر طبق نقل بالا دستور دادند که انهایی که شک دارند که بالغ هستند یا کودک، به موی زیر شکم آنان نگاه شود و اگر روییده است گردن بزنند. آیا این کار در شأن و مقام رسول الله بود؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
از روایات استفاده می شود که آنها بزرگ و کوچک بر علیه اسلام توطئه کرده بودند و همدست بوده اند ، چرا که در زمانی که در محاصره بودند حتی یک نفر از پیران خود را تسلیم نکرد؟ یا مخالفت نکرد؟ و در روایت داریم که آن نگاه کردن به دستور سعد بوده و حضرت تنفیذ کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *