کدام یک از روش های استدلال منطقی در تفسیر قرآن مجاز و کدامیک مجاز نیستند؟ برای مثال قیاس توسط ائمه به شدت رد شده است. آیا استقراء یا تمثیل مجاز هستند؟

پرسش
کدام یک از روش های استدلال منطقی در تفسیر قرآن مجاز و کدامیک مجاز نیستند؟ برای مثال قیاس توسط ائمه به شدت رد شده است. آیا استقراء یا تمثیل مجاز هستند؟
در قرآن کریم به تدبر در قرآن تشویق شده است:
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا. نساء / 82
أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها. محمد / 24
لطفا بفرمایید مرز بین تدبر در قرآن و تفسیر به رای آن کجاست و احتیاط در مورد ان چگونه حاصل می شود؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
تدبر در آیات قرآن و استدلال به آنها قیاس نیست
و قیاس ممنوع این نیست، تدبر یعنی إعمال فکر و استخراج معنی طبق مبانی و تفسیر به رای یعنی تحمیل رای بر قرآن، لذا به اولی امر شده و از دومی نهی شده است
موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *