با توجه به اینکه همه فقها معتقد به عوض و معوض بودن بضع و مهر هستند چرا اگر مردی حتی یک لحظه بخواهد زن را طلاق دهد باید نصف مهر را بدهد در حالی که هیچ استمتاعی در کار نبوده و چگونه می توان صداق و بضع را عوض تلقی کرد در حالی که استمتاع جنسی کاملا دو طرفه است

پرسش
ضمن عرض سلام و آرزوی طول عمر
با توجه به اینکه همه فقها معتقد به عوض و معوض بودن بضع و مهر هستند چرا اگر مردی حتی یک لحظه بخواهد زن را طلاق دهد باید نصف مهر را بدهد در حالی که هیچ استمتاعی در کار نبوده و چگونه می توان صداق و بضع را عوض تلقی کرد در حالی که استمتاع جنسی کاملا دو طرفه است
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
در بعضی کلمات عنوان معاوضه موجود است ولی مقصود معنای حقیقی نیست، زیرا در خود قرآن مجید(( نحلة)) تعبیر شده، یعنی هدیه. و مسأله نصف در طلاق قبل از دخول هم در قرآن است.