اول: آیا در زمان حکومت پیامبر خدا و امیرالمومنین علیهما السلام در آن موقع حجاب زنان اجبار به امر حکومت بوده یا اینکه بر اساس پوشش عربی بوده یا اینکه بخاطر اجرای فرامین الهی حکومت اسلامی مردم را مجبور میکرده که حجاب را رعایت کنند؟ دوم: بعضی از علما می گویند دین از سیاست جدا می باشد. برای من این سوال مطرح می شود که اگر این حرف درست باشد پس خداوند متعال چطور برای هدایت بشر و سعادت آن در چهار چوب دین فرامینی را امر کردند مگر می شود برای زندگی دسته جمعی (حکومت) فرامینی را وضع نکنند.

پرسش
از محضر جناب عالی چندین سوال دارم.
اول: آیا در زمان حکومت پیامبر خدا و امیرالمومنین علیهما السلام در آن موقع حجاب زنان اجبار به امر حکومت بوده یا اینکه بر اساس پوشش عربی بوده یا اینکه بخاطر اجرای فرامین الهی حکومت اسلامی مردم را مجبور میکرده که حجاب را رعایت کنند؟
دوم: بعضی از علما می گویند دین از سیاست جدا می باشد. برای من این سوال مطرح می شود که اگر این حرف درست باشد پس خداوند متعال چطور برای هدایت بشر و سعادت آن در چهار چوب دین فرامینی را امر کردند مگر می شود برای زندگی دسته جمعی (حکومت) فرامینی را وضع نکنند.
سوم: من از نظر معلومات دینی آنقدر قوی نیستم و قصد اهانت به علمای دین خود را ندارم ولی سوالی در ذهن من مطرح می شود که چطور می شود که مراجع تقلید ما وقتی حکم برای مسائل زمان می دهند، بدون اینکه تسلط کاملی در علوم روز داشته باشند، چطور می توانند کمک حال مردم باشند ولی خودشان مثل مردم عادی زندگی نمی کنند و از نزدیک درد مردم را نمی توانند لمس کنند با گوشت و پوست خود، مثل مردم عادی برای معاش خود تلاش نمی کنند. در زمان های قدیم وقتی علما می توانستند به درد مردم برسند که همان مشکلاتی را داشتند که مردم آن موقع داشتند و برای گذران زندگی روزانه کار می کردند. اصلا در کشاکش زندگی است که انسان به معرفت می رسد نه با یک سری محفوظات که با مطالعه به دست آمده است
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
اول: حجاب یک تکلیف شرعی است و دلائل آن در قرآن و روایات موجود است؛ ربطی به حکومت و قومیت خاصی ندارد
دوم: چه کسی گفته دین از سیاست جدا است؟ حرف این است که سیاسیون باید در چارچوب دین عمل کنند.
سوم: علمای دین که مسئولیت حکومتی ندارند؛ بیشتر از هر قشری با مردم معاشرت دارند، ظاهرا شما از دور قضاوت می کنید و زندگی آنان در حد متوسط می باشد، شما خبر ندارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *