در مطالعاتم دیدم زیارت عاشورا در چند سند در دو کتاب کامل الزیارات و مصباح المتهجد وجود دارد که چون سند کامل الزیارات قبل از مصباح است و در روایت کامل الزیارات عبارت «اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع» وجود ندارد و فقط در مصباح المتهجد آمده، آیا عدم ذکر این عبارت در کتاب مصباح باعث ضعف سندی این زیارت می شود؟

پرسش
در مطالعاتم دیدم زیارت عاشورا در چند سند در دو کتاب کامل الزیارات و مصباح المتهجد وجود دارد که چون سند کامل الزیارات قبل از مصباح است و در روایت کامل الزیارات عبارت «اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع» وجود ندارد و فقط در مصباح المتهجد آمده، آیا عدم ذکر این عبارت در کتاب مصباح باعث ضعف سندی این زیارت می شود؟ چطور می توانیم با این عدم هماهنگی از هر دو کتاب دفاع کنیم؟ با توجه به سند معتبر در کتاب مصباح، چه عواملی باعث عدم ذکر این عبارت شده است؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
ظاهر آن است که نسخ مصباح المتهجد مختلف بوده، و ظاهرا اختلاف از ناحیه مستنسخین پیدا شده. آنچه مسلم است در اصل کتاب فقره یاد شده موجود بوده و خود شیخ و جماعت شیعیان در زمان ایشان زیارت را با عبارت مذکوره می خوانده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *