آیا در فقه ما این قابلیت وجود دارد که بتوان حق مطلق مردان را در طلاق محدود کرد؟به لحاظ شرعی اگر ما بخواهیم از بین دو امر (( محدود کردن حدود طلاق و منطقی کردن آن)) و (( دادن حق مطلق در طلاق برای زنان)) یکی را انتخاب کنیم کدام یک با شرع ما تطابق و همخوانی بیشتری دارد و پذیرش آن به صواب نزدیک تر است؟

پرسش
سلام
آیا در فقه ما این قابلیت وجود دارد که بتوان حق مطلق مردان را در طلاق محدود کرد؟ چون الان به کرات مشاهده می شود که زنان جهت برخورداری از حقوق برابر اقدام به دریافت حق مطلق در طلاق از مردان می نمایند و این رویه رو به گسترش است که به دلیل غلبه احساسات و عواطف بر زنان موجب افزایش آمار طلاق شده است و با توجه به اینکه خانواده واحد بنیادی و رکن اساسی جامعه بوده و انحلال آن قطعا لطمات شدیدی بر پیکره جامعه اسلامی وارد خواهد آورد و امر کاملا شخصی نیست؛ به لحاظ شرعی اگر ما بخواهیم از بین دو امر (( محدود کردن حدود طلاق و منطقی کردن آن)) و (( دادن حق مطلق در طلاق برای زنان)) یکی را انتخاب کنیم کدام یک با شرع ما تطابق و همخوانی بیشتری دارد و پذیرش آن به صواب نزدیک تر است؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
چون شما الحمدلله تحصیل کرده هستید عرض می کنم:
1 ـ احکام الهی مستند است به وحی، و شارع احکام در اصل خداوند متعال است که خالق بشریت و آگاه است از مصالح و مفاسد بشر، لذا در قرآن مجید آمده {أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ}
2 ـ احکام الهی به صورت کلی وضع شده و مصالح و مفاسد کلیه لحاظ شده است
3 ـ از آنچه ذکر شد، معلوم می شود که احکام به صورت علت و معلول نیست
4 ـ و از آنچه ذکر شد، معلوم می شود که احکام برای همه جوامع مسلمین در همه ازمنه و امکنه تشریع شده. . از آنچه عرض کردم جواب معلوم می شود و در موارد دیگر نیز عرایضم مفید خواهد بود
درعین حال باز هم آماده خواندن فرمایش شما می باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *