به چه دلیل در آیه {الذی علم من الکتاب} همان کتاب در آیه {و من عنده علم الکتاب} است؟

پرسش
به چه دلیل در آیه {الذی علم من الکتاب} همان کتاب در آیه {و من عنده علم الکتاب} است؟ گاهی این طور استدلال شود چون کسی که قرآن از او به عنوان {و من عنده علم الکتاب} دارای یک سری تصرفات کوینیه است پس کسی که {الذی علم من الکتاب} است تصرفات تکوینیه اش در عالم کامل است. در حالی که در قرآن ((الکتاب)) به معانی دیگری هم غیر از قرآن به کار رفته است. مثلا به معنی تورات یا انجیل در آیه 101 سوره بقره، یا آیه 15 سوره مائده، یا 53 سوره بقره، یا آیه 144 سوره بقره، یا آیه 81 سوره آل عمران که به معنای هر کتاب آسمانی پیامبر هر زمانی است. یا در آیه 8 سوره بقره که کتاب نکره است و لزوما قرآن نیست. در هر صورت در آیه {الذی علم من الکتاب}، الکتاب معلوم نیست چه نوع کتابی است و وضوحی هم وجود ندارد که کتاب در این دو آیه یکی باشد.
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
شأن نزول آیه و دو نکته را غافل شدید، یکی اینکه {الذی علم من الکتاب} نبی نبوده. دیگر اینکه گفت {أنا آتیک به…} پس تصرف تکوینی نموده. بنابراین ((کتاب)) هر چه باشد، این شخص غیر از نبی تصرف تکوینی کرده. اما آیه مبارکه ((من)) تبعیضیه دارد و آیه دیگر ندارد، پس آنکه در آن آیه مقصود می باشد نبی نیست و ولایت تکوینیه دارد و از اولی اعلم و افضل است. اگر مراد از ((کتاب)) خصوص قرآن باشد که در خود قرآن ((کتاب)) از او تعبیر شده، بحثی نیست، و اگر مقصود چیزی دیگری شما بفرمایید چیست؟ که البته به مقصود از استدلال به آیه ضرری وارد نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *