با توجه به آیه شریفه وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا ۗ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (بقره / 135) به فرموده خداوند این کیش یکتاپرستی را از حضرت ابراهیم گرفتیم و با عنایت به روایت عیاشی از امام صادق علیه السلام  که : ان الحنیفة هی الاسلام. پس معین است که حضرت ابراهیم حق پدری بر مسلمین دارد و حال با توجه به این مطلب، این روایت چطور معنا می شود که انا و علی ابوا هذه الأمة؟

پرسش
با توجه به آیه شریفه
وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا ۗ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (بقره / 135) به فرموده خداوند این کیش یکتاپرستی را از حضرت ابراهیم گرفتیم و با عنایت به روایت عیاشی از امام صادق علیه السلام  که : ان الحنیفة هی الاسلام. پس معین است که حضرت ابراهیم حق پدری بر مسلمین دارد و حال با توجه به این مطلب، این روایت چطور معنا می شود که انا و علی ابوا هذه الأمة؟ آیا حق ابوت در این روایت، خاص بر پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیهما السلام است و حضرت ابراهیم هیچگونه حق ابوت بر امت ندارد؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
مگر منافات دارد که انا و علی ابوا هذه الامة باشند و حضرت ابراهیم پدر همه باشند؟ و آیا ابوّت حضرت رسول و امیر علیهما السلام همان ابوّت حضرت ابراهیم است؟