سنی ها می گویند در کتاب های صحیحین آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود به من دستور داده شد بجنگم تا بگویند زمانی که لا اله الا الله محمد رسول الله و زکات بپردازند. نظر شما و علمای شیعه چیست؟ مشاهده پاسخ »
کدام آیه یا روایت است که بیان می کند صدقه بر پیامبر یا پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام حرام است؟ مشاهده پاسخ »
خواهرم خیلی عصبی است. روزی بخاطر دعوایی چنگال به طرفش پرت کردم یک دفعه چنگال توی دستش فرو رفت، قصدم فقط زدن بود.من هم بعد از دکتر بردن، از او معذرت خواهی کردم و با مبلغی پول او را راضی کردم. آیا برای من باز هم گناه است؟ تکلیفم چیست؟ مشاهده پاسخ »
آیا نمیتوان برابری دیه مرد و زن را در این زمان از احکام ثانویه دانست و آن را برابر دانست؟ مشاهده پاسخ »
یکی از اصناف (شش گانه) دیه، حله یمنی قرار داده شده و خلافی در مسئله نقل نشده و جانی مخیر است که بین اصناف مذکوره یکی را اختیار کند آیا جانی می تواند چند طاقه پارچه را که مساوی با دویست قطعه پوشش بالا و دویست قطعه پوشش پایین باشد، از پارچه های موجود در بازار محل سکنای خود تهیه و به عنوان دیه به اولیاء مقتول بدهد؟ مشاهده پاسخ »
چرا در اسلام، ما دستان دزد را قطع می کنیم؟ چرا مجازتهای دیگری از قبیل زندان و شلاق در نظر گرفته نمی شود؟ چون قطع دست اگر فرد دیگر توبه کند هم برایش محدودیت شغلی ایجاد می کند و هم مردم همیشه به دید بد به این فرد نگاه می کنند. آیا می توان دزد را تعزیر کرد؟ مشاهده پاسخ »
در فقه بیان می کنند که اگر شخصی ضروری دین را از دین بداند و منکر شود و انکارش به منزله انکار خدا یا پیامبر بیتجامد کافر است. آیا این قضیه در تشیع صادق نیست؟ ضمنا اگر کسی بی دلیل چیزی را تکذیب کرد به او می گوییم بی منطق، نه اینکه بگوییم شیعه نیست. مشاهده پاسخ »
چنانچه در حادثه ای انگشت سبابه و شست دست راست شخصی قطع شود و پزشک خبره اعلام نماید که علاوه بر دیه مقدر (قطع انگشتان) بابت کاهش عملکرد اندام فوقانی دست راست که در اثر قطع دو انگشت شست و سبابه ایجاد شده ارشی معادل 11 درصد دیه کامل به مجنی علیه تعلق می گیرد آیا ارش منظور منطبق با نظر شارع مقدس می باشد یا خیر؟ مشاهده پاسخ »
اگر کسی مرتد یا شیطان پرست باشد و مبلغ افکارش باشد و در بیمارستان تحت مراقبت پزشکی باشد آیا مراقبت از چنین کسی برای پزشک و پرستار گناه محسوب می شود؟ مشاهده پاسخ »
در موارد قتل عمد گاهی اوقات قصاص جایز نیست مثلا هرگاه قاتل، پدر مقتول باشد، همچنین گفته شده که برای زوجین حق قصاص ثابت نیست. اگر قتل عمد در یکی از ماه های حرام صورت گرفته باشد و بین اولیاء دم و قاتل مصالحه ای برای پرداخت دیه صورت نگرفته باشد اولا زوجین حق مطالبه دیه را از قاتل بدون رضایت او به تبدیل قصاص به دیه دارند؟ ثانیا در چنین مواردی دیه تغلیظ می گردد یا اینکه تغلیظ اختصاص به قتل غیر عمد دارد؟ مشاهده پاسخ »