اگر دو لباس داریم و علم اجمالی به عدم جواز استفاده یکی از آن دو غیر معین داریم ولی یکی از محل ابتلا خارج است آیا می توان از دیگری استفاده کرد؟ مشاهده پاسخ »
در یک سفر کاری، مطابق فیلم عوارضی که در جاده، شخص الف راننده و شخص ب سرنشین بوده است. بعد از طی مسافتی خودرو واژگون شده و محل قرار گرفتن الف و ب در جایگاه راننده یا سرنشین محل تردید قرار می گیرد، آیا در این خصوص اصل استصحاب در خصوص رانندگی سابق شخص الف جاری می باشد؟ مشاهده پاسخ »
با توجه به اینکه مراجع تقلید عقل صریح و عقل فطری را به عنوان حجیت قبول داشته ولی این بزرگواران مشخص نکرده اند که تا کجا و تا چه حد و میزانی از عقول صریح و فطری را به عنوان حجیت قبول دارند؟ مشاهده پاسخ »
اگر بنا بر نصی مثلا یک روایت ادعای اجماع بر موضوعی شده باشد که اصطلاحا بدان اجماع مدرکی گفته می شود آیا فی نفسه این اجماع حجت می باشد و یا اعتبار این اجماع بستگی به اعتبار آن نص دارد؟ در ثانی آیا طبق این اجماع مذکور می توان حکم به صحت آن نص نمود؟ (یعنی از اجماع به اعتبار آن روایت رسید) مشاهده پاسخ »
یکی از برادران اهل تسنن ادعا نموده است که باطن داشتن قرآن از عقاید شیعی است چرا که قرآن کریم خود را صراحتا (تفصیل کل شی) خوانده و معنا ندارد که با این وصف باطنی هم داشته باشد.بفرمایید آیا ظاهر قرآن حجت است یا باطن آن؟ مشاهده پاسخ »
آیا این سخن صحیح است که احادیث صرفا معذر و منجز هستند و در عقاید کاربرد ندارند؟ اگر خیر: حدیث در چه قسمتهایی از عقاید کاربرد دارند؟ مشاهده پاسخ »