عمل به احتیاط که در وظیفه مکلف در رساله های عملیه مبنی بر اینکه یا مقلد یا مجتهد یا محتاط باشد حالا شخص عادی غیر طلبه در تحقیق از اعلم به نتیجه نرسید و بعد از جستجو راه های سه گانه شرعی در رساله دو مجتهد را مساوی می داند و یا با مطالعه دو رساله عمل به احتیاط بین دو قول می کند آیا شرعا جایز است؟

پرسش
عمل به احتیاط که در وظیفه مکلف در رساله های عملیه مبنی بر اینکه یا مقلد یا مجتهد یا محتاط باشد حالا شخص عادی غیر طلبه در تحقیق از اعلم به نتیجه نرسید و بعد از جستجو راه های سه گانه شرعی در رساله دو مجتهد را مساوی می داند و یا با مطالعه دو رساله عمل به احتیاط بین دو قول می کند آیا شرعا جایز است؟ با اینکه طلبه نیست یا مثلا با مطالعه دقیق مثلا پنج رساله عمل به احتیاط می خواهد بکند یعنی محتاط می شود آیا غیر طلبه شرعا در این دو صورت مجاز به این دو راه و مسلک می باشد؟ آیا در این جواب بین مراجع تقلید اختلافی وجود دارد؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
فرقی بین طلبه و غیر طلبه نیست، مهم آن است که بتواند احوط القولین یا اقوال را تشخیص دهد و عمل نماید. بنابراین اول باید اطراف شبهه اعلمیت را پیدا کند و در بین اطراف به احوط عمل نماید. و در این جهت همه مراجع متّفق هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *