پرسش
کدام یک رفتار مولا علی (صلوات الله علیه) با عایشه (لعنة الله علیها) بوده است؟ در مصنف ابن ابی شیبه در کتاب الجمل، قسمت فی مسیرة عایشه و علی و طلحة و الزبیر(روایت 37127 ) آمده: سَمِعْتُ الْأَحْنَفَ بْنَ قَيْسٍ ، يَقُولُ : لَمَّا ظَهَرَ عَلِيٌّ عَلَى أَهْلِ الْجَمَلِ أَرْسَلَ إِلَى عَائِشَةَ : ” ارْجِعِي إِلَى الْمَدِينَةِ وَإِلَى بَيْتِكِ ” , قَالَ : فَأَبَتْ , قَالَ : فَأَعَادَ إِلَيْهَا الرَّسُولَ : ” وَاللَّهِ لَتَرْجِعِنَّ أَوْ لَأَبْعَثَنَّ إِلَيْكِ نِسْوَةً مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ مَعَهُنَّ شِفَارٌ حِدَادٌ يَأْخُذْنَكِ بِهَا ” , فَلَمَّا رَأَتْ ذَلِكَ خَرَجَتْ. و در نهج البلاغه خطبه 156 آمده: و اما فلانها فادْركها راى النساء و ضغن غلا فى صدرها كمرْجل الْقيْن و لوْ عيت لتنال منْ غيري ما انت الى لم تفْعل و لها بعْد حرْمتها الاولى و الْحساب على الله تعالى. کدام یک از نظر جناب عالی اصح است و کدام یک رفتار مولا علی (صلوات الله علیه) بوده است؟ اگر مولا علی (صلوات الله علیه) در آن وقت به این شخص (عایشه) سب نکرده اند آیا تا قیامت سب به این شخص تحریم است؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
هر دو ثابت است و منافاتی ندارد، در روایت حضرت امر فرمودند به رفتن او به مدینه و تهدید فرمودند، و در روایت دوّم در جواب بعضی اصحاب که خواستند متعرّض او شوند فرمودند که نمی شود او را به اسارت گرفت.
منو