در روايات از حضرات معصومین نقل شده كه فرموده اند: “بنی الاسلام علی خمس ……….” با توجه به اينكه شيعه اصل ولايت را از اصول می شمارد و نماز و روزه و حج و زكات را از فروع دين؛ چرا در حديث اينها در كنار هم ذكر شده است و بر فضيلت ولايت(اصل) بر ساير (فروع)تاكيد شده است ؟ در حالی كه بايد سنخيت وجود داشته باشد.

پرسش
در مجموعه ايی از روايات از حضرات معصومين (ع) نقل شده كه فرموده اند: “بنی الاسلام علی خمس ……….” سئوال: با توجه به اينكه شيعه اصل ولايت را از اصول (دين-مذهب)مي شمارد و نماز و روزه و حج و زكات را از فروع دين؛ چرا در حديث اينها در كنار هم ذكر شده است و بر فضيلت ولايت(اصل) بر ساير (فروع)تاكيد شده است ؟ در حالي كه بايد سنخيت وجود داشته باشد. مثلا در دنباله روايت امام (ع)نماز را افضل از زكات و حج و روزه بيان می فرمايند كه اين فضيلت يكي از فروع بر ساير فروع است ولي در ولايت قابل درك نيست لطفا توضيح فرماييد. با تشكر
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
مقصود در این روایات بیان اموری است، دین اسلام مبتنی بر آن هاست نه بیان اصول و فروع، لکنْ در خود روایات عباراتی وجود دارد که دالّ است بر اینکه ولایت از اصول و بقیّه از فروع. از جمله اینکه فرموده: فجعل في أربع منها رخصة ولم يجعل في الولاية… روایت 24 باب 1 وسائل الشیعة ج 1.