درباره آیات ابتدایی سوره عبس، درباره خطاب این آیات به پیامبر اکرم بین علمای مسلمان اختلاف است. آیا فرض خطاب این آیه به ایشان با مسئله عصمت تضاد دارد؟ آیا عصمت پیامبر ذاتی و خدادادی است یا استعدادی و نتیجه تهجد و تقوای ایشان یا هر دو؟

پرسش
درباره آیات ابتدایی سوره عبس، درباره خطاب این آیات به پیامبر اکرم بین علمای مسلمان اختلاف است. آیا فرض خطاب این آیه به ایشان با مسئله عصمت تضاد دارد؟ آیا عصمت پیامبر ذاتی و خدادادی است یا استعدادی و نتیجه تهجد و تقوای ایشان یا هر دو؟ در مورد داستان حضرت یونس (قلم / 48) و یا داستان حضرت سلیمان و رژه اسبان در آستانه غروب در (30 تا 35 سوره ص) و چگونگی عدم تناقض آنها با عصمت مورد نیاز جایگاه پیامبر توضیح فرمایید
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
مقتضای ادله نقلیه و عقلیه عصمت نبی و امام است از حین تولد، پس عصمت خدادادی است همچنانکه مدلول آیه تطهیر هم چنین است. بنابراین هرچه با عصمت منافات داشته باشد اگر ثابت شود باید تاویل و توجیه گردد، وگرنه اقوال و افعال نبی یا امام از حجیت و اعتبار ساقط می شود و این نقض غرض از بعثت نبی و نصب امام می باشد
موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *