اهمیت سنت حضرت رسول و احادیث ائمه در درک صحیح از تفسیر قرآن به چه میزان است؟ با توجه به اهتمام دستگاه خلفای اموی و عباسی به جعل حدیث و فشار آنها به ائمه که موجب تقیه آنها در بیان بعضی مطالب گردیده است، منابع مورد اطمینان برای استخراج سنت و حدیث کدام هستند؟

پرسش
اهمیت سنت حضرت رسول و احادیث ائمه در درک صحیح از تفسیر قرآن به چه میزان است؟ با توجه به اهتمام دستگاه خلفای اموی و عباسی به جعل حدیث و فشار آنها به ائمه که موجب تقیه آنها در بیان بعضی مطالب گردیده است، منابع مورد اطمینان برای استخراج سنت و حدیث کدام هستند؟ لطفا از روی منابع مورد اطمینان خود صحت و سندیت حدیث ثقلین را بررسی و ارتباط آن به تفسیر قرآن را بیان فرمایید. در صورت صحت این حدیث آیا این حدیث لزوم یا کافی بودن مراجعه به نظر تفسیر ائمه را می رساند؟اگر بلی کدام منابع برای رجوع قابل استفاده اند؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
آیات قرآن مجید مختلف است، قسمتی از آیات را هر کسی که زبان بداند می فهمد و نیازی به تفسیر نیست، قسمتی از آیات تعلق به احکام شرعیه دارند که تفصیلات احکام را امام باید بیان کند، و قسمتی از آیات متشابهات هستند که جز بیان معصوم راهی به رسیدن به معانی آنها نیست. و حدیث ثقلین صحیح است قطعاً بلکه متواتر، و روایات مفسره را علما جمع آوری کرده اند که البته با موازین علمیه باید سنجیده شوند، از جمله کتب در این باب البرهان فی تفسیر القرآن و نورالثقلین و کنزالدقائق می باشند
موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *