در داستان ازدواج حضرت نرجس بر طبق روایت مشهور، ایشان در خواب توسط پیامبر به عقد نرجس خاتون در می آیند و پس از چهارده روز مجددا در خواب به حضرت فاطمه نسبت به عدم رسیدن امام عسکری و توجه ایشان گلایه می کنند حضرت زهرا سلام الله علیها علت را عدم اسلام آوردن ایشان بیان می کنند. برخی این گونه اشکال می کنند که چگونه قبل از اسلام آوردن در خواب، رسول خدا ایشان را به عقد امام عسکری علیه السلام در آوردند؟

پرسش
در داستان ازدواج حضرت نرجس با امام عسکری علیه السلام بر طبق روایت مشهور که در اکمال الدین نقل شده است، ایشان در خواب توسط پیامبر به عقد نرجس خاتون در می آیند و پس از چهارده روز مجددا در خواب به حضرت فاطمه نسبت به عدم رسیدن امام عسکری و توجه ایشان گلایه می کنند
حضرت زهرا سلام الله علیها علت را عدم اسلام آوردن ایشان بیان می کنند. برخی این گونه اشکال می کنند که چگونه قبل از اسلام آوردن در خواب، رسول خدا ایشان را به عقد امام عسکری علیه السلام در آوردند؟
به عبارتی آیا می شود موضوعی که مورد رضایت حضرت زهرا نباشد، مورد رضایت پیامبر اکرم باشد؟ حضرت زهرا از دین نرجس خاتون ابراز نارضایتی کرده اند و عدم رسیدن ایشان به امام عسکری را مشرک بودن ایشان بیان می فرمایند، بعد در این حال پیامبر اسلام با همین وضعیت ایشان را به عقد امام عسکری در می آورند
همچنین این پرسش مطرح است که آیا اسلام آوردن در خواب صحیح است که بعد از آن تا زمان اسارت هر شب امام عسکری به خواب ایشان می آمدند؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
اولا: خانم نرجس علیها السلام موحده بوده اند، و مراد از مشرک غیر مسلمان است.
ثانیا: علماء مقرر کرده اند که مادر امام در حین انعقاد نطفه باید مسلمان باشد
ثالثا: اسلام حضرت نرجس خاتون در بیداری وقتی به خدمت رسیدند انجام شده
رابعا: عقد ازدواج در بیداری وقتی به خدمت رسیده اند انجام شده
و این از امور مسلّم است و لازم نیست در روایت تصریح به همه آن ها شده باشد