خداوند خواسته اش را به مردم تحمیل نمی کند و تمام سخنانش را با تبشیر و تبذیر انجام می دهد. و حتی خانه نشینی حضرت علی (علیه السلام) هم همینگونه است آیا این برداشت درست است یا خیر؟ مشاهده پاسخ »
1. نظرتان را پیرامون أنا الحق شخصی به اصطلاح عارف، حلاج می خواستم جویا شوم؟ 2. بنا بر قاعده ی الفاقد لا یکون معطیا، خداوند که واجد جسم، چشم، گوش والخ نیست، پس چه طور ما واجد این ویژگی ها شده ایم؟ 3. برای خواندن کلام از کدام کتاب باید شروع کنیم؟ مشاهده پاسخ »
ماجرای کشتن نوجوان توسط حضرت خضر (علیه السلام) قصاص قبل از جنایت به نظر می رسد.این عمل خضر (علیه السلام) از منظر بحث جبر و اختیار چطور توجیح می شود؟ مشاهده پاسخ »
آیا کسی که طبق آزمایش های عالم پیشین به عنوان یک شخص سعید وارد دنیا شده است ، امکان دارد که شقی از دنیا برود ؟ مشاهده پاسخ »
اینکه خداوند می فرمایند هر کس را خواستیم هدایت می کنیم، مگر این امر عدالت خداوند را از بین نمی برد؟ مشاهده پاسخ »
آیا صفات خدا عین ذات خدا می باشد؟ مثلا در مثنوی معنوی چندین بار آمده که برای نمایان شدن صفاتی مثلا همچون جود این صفات نیازمند آن بودند که خلقی آفریده شود تا در او نمایان شود؟ آیا این نوع اشعار و تفکرات که بسیار در آثار متصوفه دیده می شود شرکآلود است یا توجیهی دارد؟ مشاهده پاسخ »
آیا مگر نه این است که خداوند عالم، علم به همه کارهای ما دارد آیا در این صورت جبر علمی حاکم نیست؟ لطفاً با توجه به این بیت شعر عمر خیام پاسخ دهید: “می خوردن من حق ز ازل میدانست گر می نخورم علم خدا جهل بود” لطفا منبع آیه و روایتی را که در پاسخ استفاده میکنید ذکر کنید مشاهده پاسخ »
بعضی از صفات خدا ذاتی و بعضی افعالی است. حال مگر نه این است که صفات ذاتی خدا متعدد است؟ مثل علم، حیات، سمع، بصر و …؟ و اینها هم همگی عین ذات حق هستند؟ پس چگونه میشود ذات حق از صفاتی به وجود بیاید که متعدد است که اینگونه ذات خدا مرکب میشود! مشاهده پاسخ »
در ادامه پرسش و پاسخ 6139: در آیه قبل آمده “فَخَشِينا” و با توجه به پاسخ شما یعنی حضرت خضر علیه السلام و خداوند هر دو ترسیده اند؟ آیا این تعبیر درست است؟ مشاهده پاسخ »