پرسش و پاسخ

در مورد کسانی که حضرات معصومین امر به لعن آنها کرده اند جای شکی نیست اما کسانی که ملاک لعن و بدگویی را دارند مثل بعضی از علمای لجوج اما معصوم در مورد آنها صحبت نکرده است نمی توانیم که آنها را لعن کنیم و از آنها بد گویی کنیم چرا که امکان دارد که در آخر عمرش توبه کرده اما ما نمی دانیم. به این اشکال آیا می توان پاسخ داد؟

مشاهده پاسخ »

چرا در بین مجتهدین، فقها و محدثین در اعتبارسنجی یکسری از احادیث محل اختلاف است یعنی اینکه بعضی از مجتهدین آن احادیث اختلافی را صحیح گفته و بعضی دیگر ضعیف؟ چرا با وجود فقها، مجتهدین و محدثین به عنوان پاسداران مکتب تشیع در عصر غیبت کبری امام(عج) در احادیثمان به عنوان رکن دوم بعد از قرآن، محل اختلاف و همچنین اختلاف نظر وجود داره؟

مشاهده پاسخ »

یکی از اهل فن که خود را اخباری غیرمصطلح می‌خواند، مطالبی در توضیح احادیث مربوط به عرضه حدیث بر قرآن گفته که در ذیل می‌آید. لطفاً مرقومه‌ای در مورد نظرات وی ارسال نمایید. «وقتی می‌گوییم قرآن قطعی الدلاله است هرگز منظور ما مانند فلان ملعون نیست که ادعا داشت ما همه قرآن را می‌فهمیم و نیازی به شرح معصومین (ع) نداریم! بلکه منظور ما اینست که …

مشاهده پاسخ »

اگر بنا بر نصی مثلا یک روایت ادعای اجماع بر موضوعی شده باشد که اصطلاحا بدان اجماع مدرکی گفته می شود آیا فی نفسه این اجماع حجت می باشد و یا اعتبار این اجماع بستگی به اعتبار آن نص دارد؟ در ثانی آیا طبق این اجماع مذکور می توان حکم به صحت آن نص نمود؟ (یعنی از اجماع به اعتبار آن روایت رسید)

مشاهده پاسخ »

همه احکام الهی ارشادی است. تمام این احکامی که خدا حکم کرده را عقل یک انسان سلیم و دانا نیز حکم می‌کند. خداوند متعال و پیغمبر (صلوات الله) و قرآن و ائمه (ع) که این احکام را فرمودند، دارند به همان حکم عقل ما، ما را ارشاد می‌کنند و عقل ما همین احکام را حکم می‌کند.همه احکام عقلی است نه تعبدی به عبارت دیگر هیچگاه بین احکام ؛ روایات صحیح و عقل تضاد و تناقض راه ندارد پس چرا هی میگوییم تعبدی تعبدی نظر جنابعالی در این موضوع چگونه است ؟

مشاهده پاسخ »