سؤالات علوم حدیثی

آیا این حدیث نزد خلف معتبر است: جَاءَتْ فَاطِمَةُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ تَطْلُبُ مِيرَاثَهَا وَجَاءَ الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ يَطْلُبُ مِيرَاثَهُ وَجَاءَ مَعَهُمَا عَلِيُّ ، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : ” لا نُورَثُ ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ” ، وَمَا كَانَ النَّبِيُّ يَعُولُ فَعَلَيَّ ، فَقَالَ عَلِيٌّ : وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاودَ ، وَقَالَ زَكَرِيَّا : يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ : هُوَ هَكَذَا وَأَنْتَ وَاللَّهِ تَعْلَمُ مِثْلَمَا أَعْلَمُ ، فَقَالَ عَلِيٌّ : هَذَا كِتَابُ اللَّهِ يَنْطِقُ ! فَسَكَتُوا وَانْصَرَفُوا

مشاهده پاسخ »

مطلبی در خصوص اویس قرنی در کتاب دايرة المعارف تشيع، ج2، ص603. آمده که ايمان وی به پيامبر و پيام تازه او چندان بود که هنگامی که شنيد دندان پيامبر در جنگ احد شکسته است، چون نمي دانست کدام دندان بوده، همه دندان هاي خويش را شکست آیا این روایت صحیح است؟ سند آن چیست و در کدام یک از کتاب‌های متقدمین آمده است؟

مشاهده پاسخ »

حدیثی از امیرالمومنین نقل شده که م: “عن علي (عليه السلام) قال: حرم رسول الله (صلى الله عليه وآله) يوم خيبر لحوم الحمر الاهلية و نكاح المتعة” در این روایت آمده که پیامبر متعه یا همان صیغه را حرام کرده است صاحب کتاب این حدیث را قبول کرده و می گوید امیرالمومنین تقیه کرده است لطفا نظر خود را درباره این روایت بیان کنید

مشاهده پاسخ »