پرسش
در سوره طه چنین آمده: (وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى)[طه/۱۲۴] «-و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ (و سختى) خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور میکنیم»، (قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنتُ بَصِیرًا) [طه/۱۲۵] «مىگوید پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردى با آنکه بینا بودم»، (قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنسَى) [طه/۱۲۶]، مىفرماید «همانطور که نشانههاى ما بر تو آمد و آن را به فراموشى سپردى امروز همان گونه فراموش مىشوى». (یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقًا) (طه/۱۰۲)، [همان] «روزى که در صور دمیده مىشود و در آن روز مجرمان را کبود چشم برمیانگیزیم». در ضمن در آیات ۱۲۴ و ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره طه صریحا بیان شده که فرد غافل از خدا نابینا محشور میشود و حتی سبب آن را جویا میشود که چگونه قبلا بینا بوده ولی اکنون اینگونه شده است؟ بنابراین نمی توانید بگویید که منظور از نابینا بودن در واقع کوردل بودن است چون بسیار مسخره خواهد شد، زیرا گنهکار میگوید چطور قبلا بینا بوده ام و بنابراین طبق تفسیر شما یعنی منظورش این خواهد بود که چطور قبلا بصیر و هوشیار و دل آگاه بوده ام؟!!!} سوال اینجاست که پس چطور پیامبر در قیامت این اصحاب به گفته شما مرتد خودش را از چهره آنها نمیشناسد؟!! مگر طبق قرآن مجرمین از سیمایشان شناخته نمیشوند؟ ولی عالم رافضی میگوید در قیامت، اصحاب پیامبر اسلام را بردند و پیامبر علتش را جویا شد و به او گفتند که تو نمیدانی!! به این دو کلمه توجه بیشتری داشته باشید: تو نمیدانی!!!
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
به آنها بگوئید: مگر در قرآن مجید به رسول الله (صلی الله علیه وآله) گفته نشده (وما أدراك)؟ متعدّد گفته شده، و علماء میگویند این تعبیر به جهت عظمت مطلب است.
9458
مطرح شده توسط: فیاضی
منو