پرسش
این شبهه از شبهات روز و در باب اتهامزنی به اهل تشییع است، که برای دریافت پاسخ مناسب محضرتان عرض میشود. با توجه به آیه شریفه «وَ قَالُوا كُـونُـوا هُودًا أَوْ نَـصَارَى تَهـْتَدُوا قُلْ بَـلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (سورۀ بقره: آیۀ 135)» به فرموده خداوند تبارک و تعالی این کیش یکتاپرستی را از ابراهیم خلیل (علیه السلام) گرفتیم و با عنایت به روایت عیاشی که از امام صادق (علیه الصلاة و السلام) روایت کرده: (عن الولید عن أبیعبدالله قال: ان الحنيفية هي الاسلام) [عیاشی. ج 1. ح 103] پس معین است که ابراهیم خلیل (علیه السلام) حق پدری بر مسلمین دارد و حال با توجه به این مطلب، این روایت چگونه معنی میشود که می فرماید:( أنا وعلي أبوا هذه الأمة)؟ آیا حق ابوت در این روایت، خاص بر پیامبر اکرم (صلی ا… علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه الصلاة والسلام) است و ابراهیم خلیل (علیه السلام) هیچگونه حق ابوت بر امت ندارد؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
مگر منافات دارد که أنا وعلي أبوا هذه الأُمّة باشند و حضرت ابراهیم پدر همه باشند؟
و آیا ابوّت حضرت رسول و امیر (علیهما السلام) همان ابوّت حضرت ابراهیم است؟
10489
مطرح شده توسط: مهدوی
منو