پرسش
امام باقر : در خبر صحیح میفرمایند گاهی علم برای ما گسترده میشود و میدانیم و گاهی جلو آن گرفته میشود و نمیدانیم .اصول کافی ج 1 ص 256 2.شیخ مفید : ائمه گاهی، تکرار میکنم گاهی از فی الضمیر بعضی از مردم خبر دارند و این اطلاع از ضمیر شرط امامت نیست .اوائل المقالات ص 38 3. سید مرتضی در شافی ص 188: معاذ الله که بگویم واجب که امام همه علوم را بداند. آری علوم مربوط به زمامداری و احکام شرعیه را باید بداند. پس لازم نیست امام علم غیب داشته باشد 4.شیخ طوسی: ما لازم نمیدانیم امام غیر از احکام شرعیه چیز های دیگر رابداند. تلخیص الشافی جزء 1 ص 252 5.مرحوم مجلسی: امام پس از رسیدن به امامت بسیاری از چیزها را نمیداند و به تدریج به علمش افزوده میشود. بحار ج 26 ص 21 حال که همه علما شیعه اعتراف کرده اند که امامان غیب نمیدانند چرا شما میگوید امام عالم به ما کان و ما یکون است؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
چرا بدون بسمله و سلام؟
از کلماتی که ذکر شده دو امر استفاده میشود: یکی اینکه علم امام ذاتی نیست، و این حق است، و دوّم: اینکه در امامت امام علم به ما کان و ما یکون و ما هو کائنٌ شرط نیست، و این هم حق است، امّا اینکه امام این مقام را که علم به ما کان و ما یکون و ما هو کائن» است دارد در جای خود ثابت شده و حق است.
اما به هر حال کسانی که جاهلند و اقرار به جهل حتی نسبت به مسائل ابتدائی دین میکنند چگونه جایز است جای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بنشینند و ادعای امامت داشته باشند و مردمی آنها را به رهبری بپذیرند؟
منو