لعن و برائت

قال الامام الصادق (علیه السلام): «نحن معاشر بنی هاشم نامر صغارنا و کبارنا بسبهما و البرائه منهما» منظور از ناسزاگویی در حدیث چیست و چگونه با این آیه و حدیث جمع می شود: ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم. (انعام/108). امیر مؤمنان هنگامی كه در جنگ صفین شنید جمعی از اصحاب، معاویه و پیروان او را دشنام می‌دهند فرمود: انی اكره لكم ان تكونوا سبابین

مشاهده پاسخ »

در مورد کسانی که حضرات معصومین امر به لعن آنها کرده اند جای شکی نیست اما کسانی که ملاک لعن و بدگویی را دارند مثل بعضی از علمای لجوج اما معصوم در مورد آنها صحبت نکرده است نمی توانیم که آنها را لعن کنیم و از آنها بد گویی کنیم چرا که امکان دارد که در آخر عمرش توبه کرده اما ما نمی دانیم. به این اشکال آیا می توان پاسخ داد؟

مشاهده پاسخ »

در دانشگاه ما تعداد انگشت شماری سنی وهابی زده هستند که شبهاتی را علیه شیعه بیان میدارند. ما بر حسب وظیفه در نشریه دانشگاهی به جهت پاسخگویی به آن ها و از طرفی پاسخ به شبهات شیعیان جاهلی که بحث علمی را مصداق توهین به اهل سنت میدانند متنی را به چاپ رساندیم. نشر چنین متنی در فضای علمی دانشگاهی با توجه با نشر شبهه های مخالفین علیه مذهب تشیع آیا تضادی با وحدت دارد یا خیر؟

مشاهده پاسخ »

روایت اذا رأیتم اهل الریب والبدع فاظهروا البرائة… نظر شما در مورداینکه شخص بدعت گذار مورد سب و بهتان قرار گیرد چیست؟ آیا صحیح می باشد؟ ﺷﮏ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﺪﻋﺖ، ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻭ ﻧﮑﻮﻫﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻬﺘﺎﻥ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺷﺮﻋﺎً ﻭ ﻋﻘﻼً ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ.

مشاهده پاسخ »