شبهه ای است که مدتی است در شبکه های اجتماعی مطرح شده و آن این است که امام صادق (علیه السلام) در کودکی حکمی از احکام حج را نمیدانسته اند.مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین نسبت جهل به معصومین در کودکی آنان را جایز میشمارد.حال آنکه به اجماع علمای فرقه ناجیه، اهلبیت از بدو تولد معصوم بدنیا می آیند و جهل بر آنان عارض نمیشود.

پرسش
محضر مبارک علامه میلانی:سلام علیکم و رحمه الله.ان‌شاءالله که سالم و سلامت باشید. شبهه ای است که مدتی است در شبکه های اجتماعی مطرح شده و آن این است که امام صادق (علیه السلام) در کودکی حکمی از احکام حج را نمیدانسته اند.مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین نسبت جهل به معصومین در کودکی آنان را جایز میشمارد.حال آنکه به اجماع علمای فرقه ناجیه، اهلبیت از بدو تولد معصوم بدنیا می آیند و جهل بر آنان عارض نمیشود. متمنی است که جواب وافی و کافی بفرمایید تا مثل گذشته راه گشای شیعیان باشد: تهذیب الاحکام،شیخ طوسی،ج5،ص:379: مُوسَى بْنُ الْقَاسِمِ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: رَآنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام وَ أَنَا أَقلَعُ‏ الْحَشِيشَ‏ مِنْ حَوْلِ الْفَسَاطِيطِ بِمِنًى.فقَالَ:يَا بنَيَّ:إِنَّ هَذَا لَا يقْلَعُ. روضة المتقين،مجلسی اول،ج‌4،ص:166: و إن أمكن حمله على إرادة القطع أو يكون صغيرا غير مكلف و جوزنا الجهل عليهم في الصغر.و الحمل على الكراهة لبيان الجواز أولى.
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
چنانچه روایت سنداً معتبر باشد مربوط است به بحث علم امام نه عصمت، و امام هر چند معصوم نیست ذاتاً ولکن به مقتضای ادلّه قطعیّه در بدو تولّد معصوم است، در حالیکه علم امام چون ذاتی نیست محلّ بحث بین علماء بزرگ اصحاب از قدیم الایّام می‌باشد. و چنانچه این روایت منافات با عصمت داشته باشد از اعتبار ساقط می‌شود و یا علم آن را به خود حضرات ارجاع دهیم و نظیر هم دارد مخصوصاً نسبت به خود حضرت رسول صلی الله علیه وآله. موفق باشید