پرسش
سلام علیکم، در جلسهای که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حضور داشتهاند، یکی از اساتید محترم، مطلبی را پیرامون ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح کرده است که عین آن مطلب به این شرح است: شبههای است که در قیام حضرت مهدی، کشتار جمعی رخ میدهد و حتی خون تا رکاب حضرت بالا میآید و نود و نه درصد مردم در قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشته میشوند. چهره امروز داعش و گروههای تروریستی که به عهده گرفتهاند را به قیام حضرت نسبت میدهند. در رابطه با این شبهه مهم باید توجه داشت که حضرت مهدی احیاگر دین رسول الله است. سیره حضرت، سیره رسول الله است. «وما أرسلناك إلّا رحمة للعالمين» پیامبر رحمت در پیامرسانی دین اسلام هیچگاه خشونت به خرج نداد و حتی تمام جنگهای حضرت جنبه دفاعی داشت و حتی در جنگهای دفاعی نیز تاریخ ثبت نکرده است که یک نفر به دست رسول الله کشته شده باشد. سیره امام زمان عجل الله، سیره رسول الله است. از امام باقر (علیه السلام) سؤال کردند که سیره و منش امام زمان چگونه است، حضرت فرمودند: «سيرة ما سار به رسول الله حتى يظهر الإسلام» در قیام حضرت کشتار جمعی رخ نمیدهد، حتی میتوان این نکته را مطرح کرد که در آن قیام یک نفر هم کشته نمیشود. همان اتفاقی که در فتح مکه افتاد رخ میدهد. پیامبر اسلام که با دشمنترین دشمنان خود در ستیز بود ولی در فتح مکه در اثر یک مانور پیروز شدند و بدون خونریزی مکه فتح شد، چنین اتفاقی در قیام حضرت مطرح است. در روایات فراوان این نکته آمده است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «إنّ القائم منّا منصورٌ بالرّعب مؤيّد بالنصر» مهدی عجل الله نیازی ندارد که دست به سلاح ببرد و مردم هیچ مشکلی با ایشان ندارند. مشکل با سران استکبار است. آنها هم بر اثر توانمندی مهدی عجّل الله مرعوب میشوند و دست از پا خطا نمیکنند و هیچگونه خونریزی رخ نمیدهد. مرحوم ابن طاووس نقل میکند که «يبايع المهدي بين الركن والمقام ولا يوقظ نائماً ولا يهريق دماً» امام بین رکن و مقام ظهور میکند و در قیام امام حتی کسی که در خواب است بیدار نمیشود. در همان زمان از محضر امام باقر (علیه السلام) این سؤال مطرح بوده است که آیا ممکن است که در قیام مهدی، خونریزی شود. ایشان جواب میدهد که «لو قام لاستقامت له الاُمور عفْواً، ولا يهريق محجمة دمٍ» به اندازهای که از یک حجامت کردن خونریزی اتفاق میافتد، در قیام حضرت این مقدار هم اتفاق نمیافتد. به نظر حضرتعالی آیا آنچه مطرح شده است مطابق با عقیده شیعه میباشد یا خیر؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
امّا اینکه «نود و نُه درصد مردم در قیام حضرت (عجّل الله فرجه) کشته میشوند» صحیح نیست قطعاً. و امّا اینکه «در آن قیام یک نفر هم کشته نمیشود» به چه دلیل؟
1ـ «سيرة ما سار به رسول الله (صلّى الله عليه و آله) حتى يظهر الاسلام» دلالت بر مدّعی ندارد بلکه برعکس، زیرا حضرت رسول به دستور الهی با کفّار جنگیدند و آیات دالّه بر این معنی در قرآن مجید فراوان. و در فتح مکّه دستور قتل چند نفر داده شد. و اینکه: «تاریخ ثبت نکرده…» خلاف واقع است، حضرت به دست خود (اُبي بن خلف) و (مسجع بن عوف) را به قتل رسانیدهاند.
2ـ «يبايع المهدي…» حدیث نیست، بلکه کلام أبو هريرة است که سید ابن طاووس از کتاب (الفتن) از کتب عامّه نقل نموده!!
3ـ اینکه به امام باقر (علیه السلام) نسبت داده شده که فرموده «لو قام…» خیلی عجیب است. این روایت در کتاب الغیبة شیخ نعمانی است عن بشیر النّبال قال: قلت لأبي جعفر: إنهم يقولون إنّ المهدي… فقال عليه السّلام: كلّا والذي نفسي بيده لو استقامت لأحدٍ عفواً لاستقامت لرسول الله…»:
اوّلاً: سند غیر معتبر است.
ثانیاً: جمله: إنّ المهدي… کلام راوی است از قول دیگران، نه کلام امام.
ثالثاً: حضرت این کلام را رد کرده فرمودند: کلّا… پس دلالت برعکس مدّعی دارد، چرا تقطیع و نسبت غیر جائز؟
حق مطلب در دو جمله به طور خلاصه عرض میشود:
یک: اینکه حضرت بواسطه اموری چون: آوردن کتب آسمانی، صلاة عیسی، مواعظ، معجزات، منصور بالرّعب بودن و امثال ذلک غالب خواهند شد، و خونریزی زیاد در حکومتشان نخواهد بود. ولكن اقلیّتی حرکاتی خواهند داشت که سرکوب میشوند چنانکه در ادعیه و زیارات آمده.
دو: اینکه صدّیقه طاهره و آباء حضرت به شهادت رسیدهاند و ایشان ولیّ دم هستند و دلیلی بر عفو نداریم. پر واضح است، و خداوند فرموده (ومن قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه سلطاناً) قدر متیقّن غیر قابل انکار است.
پس نه افراط و نه تفریط.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
علی الحسینی المیلانی
25 ربیع الثانی 1437
مطرح شده توسط: محمدرضا نائینی
منو