اخیرا یکی از روحانیون غرب نشین و به اصطلاح روشنفکر سند دعا توسل را غیر معتبر ، دعای سلامتی امام زمان ( عجل الله ) را از لحاظ سندی ضعیف ، دعای فرج را از لحاظ سندی ضعیف و به ادبیات غلات اشبه ، و لعن های انتهای زیارت عاشورا را اضافه شده در قرن هفتم می داند. خواهشا نظر خود را در مورد اعتبار و سند این ادعیه و زیارات بفرمایید.

پرسش
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم طاعات و عبادات قبول اخیر یکی از روحانیون غرب نشین و به اصطلاح روشنفکر ( جناب آقای کدیور ) سند دعا توسل را غیر معتبر ، دعای سلامتی امام زمان ( عجل الله ) را از لحاظ سندی ضعیف ، دعای فرج را از لحاظ سندی ضعیف و به ادبیات غلات اشبه ، و لعن های انتهای زیارت عاشورا را اضافه شده در قرن هفتم می داند. خواهشا نظر خود را در مورد اعتبار و سند این ادعیه و زیارات بفرمایید. برای اطلاع بیشتر عین سوالات مطرح شده و جواب های ایشان را در پی نوشت آورده ام. التماس دعا یا علی (علیه السلام) پ ن : بی‌اعتباری سند دعای توسل 6 خرداد 1393 پرسش: آیا سند دعای توسل معتبر است؟ پاسخ: دعای توسل معروف که با عبارت «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ …» شروع می شود، برای نخستین بار محمدباقر مجلسی (م1110) در بحارالانوار با این توضیح نقل کرده است:«این دعا را در یکی از نسخه های قدیمی که تألیف یکی از اصحابمان می باشد یافتم و در آن کتاب این گونه آمده بود. این دعا را محمد بن بابویه از ائمه (ع) روایت کرده و من آن را برای هر چیز خواندم فورا اجابت شد.» (بحارالانوار, ج 99, ص 247 ). اولا نام و مشخصات این نسخه قدیمی و نام مولف از اصحاب امامیه مجهول است. ثانیا شیخ صدوق چنین دعایی را در هیچ یک از آثار خود نقل نکرده است. ثالثا سند شیخ صدوق تا ائمه (ع) ذکر نشده است. رابعا مشخص نیست این روایت به کدام امام نسبت داده شده است. خامسا سند مجلسی (قرن 12) تا صدوق (قرن4) هم نامشخص است. نتیجه: روایت به لحاظ سندی مرسل و غیرمعتبر است. به لحاظ دلالت نیز لینک زیر را مطالعه کنید. تأملاتی درباره‌ی توسل به اولیاء دیگر ادعیه با نام توسل نیز به لحاظ سندی مشکلات بیشتر دارند. سند دعای فرج 2 خرداد 1393 پرسش: با توجه به اینکه خواندن دعای فرج خیلی متداول است، می خواستم بدانم تا چه میزان این دعا معتبر (مستند) است. پاسخ: دعای فرج به دو دعا اطلاق می شود یکی مشهور به دعای سلامت امام زمان: اللهم کن لولیک … و دیگری دعای الهی عظم البلاء و برح الخفاء. دعای اول در آداب شب 23 ماه رمضان در کافی و اقبال سید بن طاووس مسندا و در ادعیه‌ی ساعت دوازدهم روز در دو کتاب المصباح و البلد الامین کفعمی مرسلا ذکر شده است. سند کافی: محمدبن عیسی عن الصالحین. روایت در سه ناحیه مشکل سندی دارد روات بین کلینی و محمد بن عیسی، روات بین محمد بن عیسی و صالحین، و مراد از صالحین.رفع دو اشکال نخست به قرینه روایت قبلی اگرچه ممکن است اما نهایتا طریقی ظنی است و به هر حال مشکل باقی است. سند اقبال جماعة من أصحابنا، و قد اخترنا ما ذکره ابن أبی قرّة فی کتابه، فقال بإسناده إلی علی بن الحسن بن علی بن فضال، عن محمّد بن عیسی بن عبید، بإسناده عن الصالحین. اگرچه ابن ابی قره ثقه است اما مشکل انتهای سند (صالحین) به جای خود باقی است. اگر چه سند روایت فی الجمله «لابأس به» است، اما صدور آن از ائمه جای بحث دارد. دعای دوم در جمال الاسبوع سید بن طاووس بدون سند ذکر شده است. گفته شده که طبرسی در کنوزالنجاح اینگونه آن را معرفی کرده: امام زمان آن را به ابی الحسن محمد بن احمد بن ابی لیث آموخته است. این فرد در رجال امامیه مجهول است. نتیجه این دعا به لحاظ سندی ضعیف و به لحاظ دلالتی این فقره‌ی دعا به ادبیات غلات شیعه اشبه است: یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ. لعن ظالمین پرسش: در مورد اصل لعن کردن برخی دوستان استناد میکنند به آیاتی از قرآن که خداوند کسانی را مورد لعن و نفرین قرار داده اند و در مورد مصادیق آن نیز زیارت عاشورا و امثال آن را مورد استناد قرار میدهند، آیا نتیجه گیری ایشان اشتباه است؟ پاسخ: الف. لعن ظالمین به طور کلی مطابق آیات قرآن کریم بلااشکال است. ب. لعن مصداقی کسانی که در فاجعه‌ی کربلا مرتکب مستقیم و غیرمستقیم آن جنایات و فجایع بودند از خلیفه‌ی وقت تا فرماندهان و امیران و سربازان سپاه جور بلامانع است. ج. لعن‌های انتهایی زیارت عاشورا در معتبرترین کتاب دعائی شیعه مصباح المتهجد شیخ طوسی نقل نشده و ظاهرا از قرن هفتم به بعد به آن اضافه شده است. منبع، سایت رسمی آقای کدیور
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
کسی نمی‌گوید همه دعاها به سندهای معتبر رسیده، بحث در این است که آیا برای ادعیه سند معتبر اصطلاحی لازم داریم و یا وثوق به صدور کافی است؟ و حتی اگر وثوق به صدور نباشد آیا خواندن دعائی به قصد رجاء اجر و اثر دارد یا نه؟ بعضی از کسانی که در داخل زندگی می‌کنند از این بحث‌ها بی‌خبرند تا چه رسد به خارج‌نشینان؟
از جمله شواهد: قضیّه زیارت عاشورا است که این بی‌خبران بی‌خودی حرف می‌زنند، در صورتی که سید بحرالعلوم نقل کرده که در نسخه مصباح التهجّد لعن بوده و هست و خود شیخ و اصحابشان به همین ترتیب زیارت عاشوراء را می‌خوانده‌اند و خبر به خلیفه عبّاسی رسیده و شیخ با تقیّه خود را نجات داده. نگاه کنید به رجال سید بحرالعلوم احوالات شیخ طوسی.
امّا با بی‌خبران پر مدّعا چه باید کرد؟
8973
مطرح شده توسط: علی شکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *