بیانات ارزشمند حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
بسم الله الرحمن الرحیم
وقتی در قرآن مجید و روایات دقت می کنیم میبنیم که از روز اول قریش و اتباع آنها اتهام های بزرگی نسبت به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) داشتند. ایشان را متهم کردند به سحر و جادوگری، به جنون و دیوانگی، به دروغگویی. آنها هرچه خواستند گفتند و کردند، اما هیچ یک از این اتهام ها مؤثر واقع نشد و پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) رسالتشان را ادامه دادند و بالاخره مردم ایمان آوردند و قریش شکست خرد.
اما پس از رحلت آن حضرت ایشان را بار دیگر به تهمت های بزرگی متهم کردند. بعضی از این اتهام ها مؤثر واقع شد. در کتابهای معتبر نزد اهل سنت مثل کتاب بخاری و غیر این کتاب، آن اتهام ها را روایت کردند. کتاب بخاری نزد دیگران أصح الکتب است بعد از قرآن کریم، اما این کتاب مشتمل است بر افترائات بزرگی، اتهامات بزرگی، دروغ های بزرگی و متأسفانه این کتاب به صحیح بخاری معروف شده است.
از جمله اتهاماتی که پس از رحلت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) مطرح کردند این بود که گفتند حضرت بدون وصیت از دنیا رفتند. ایشان تکلیف امت را بعد از خودشان معین نکردند. آیا عاقلی می پذیرد پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) که عصمت داشتند، رسالت داشتند، خیرالخلائق بودند، أعقل الخلائق من الأولین و الآخرین بودند، بالمؤمنین رئوف رحیم بودند و بخاطر پیشبرد این شریعت چه زحماتی کشیدند و چه مشقت هایی را ایشان دیدند، آیا عاقلی می پذیرد که ایشان وصیت نکرده از دنیا رفته باشند؟ آیا حضرت از مرگ خودشان اطلاع نداشتند؟ آیا از آنچه که بعد از خودشان واقع شد بی خبر بودند؟ آیا نسبت به سرنوشت مسلمین بی تفاوت بودند؟ چگونه می شود باور کرد که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وصیت نکرده از دنیا رفته باشند؟
با این همه تأکیداتی که خود حضرت بر لزوم وصیت بر هر فردی از افراد مسلمین داشتند که در کتب فریقین احادیث در این مورد روایت شده است. در هر حال به نظر ما این اتهام کمتر از اتهام به سحر و جادوگری و جنون العیاذبالله نیست.
این فعالیت هایی بود که قریش انجام دادند، چه در زمان حیات پیغمبراکرم و چه در زمان بعد از رحلتشان. که ایشان را متهم کردند به این تهمت ها.
ما معتقدیم که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وصیت کردند و جانشین خودشان را معین کردند. حالا اگر دیگران قائلند به جانشینی دیگری باید اقامه دلیل کنند و ما که قائلیم به جانشینی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ادله خودمان را داریم و این ادله را از کتب دیگران استخراج کردیم و استدلال می کنیم و به کلمات بزرگان علماء آنها استدلال می کنیم و یا احتجاج می کنیم.
از جمله ادله ما و دلایل قوی و معتبر ما حدیث معروف به حدیث ثقلین است. که این حدیث از حدود پنجاه صحابی از صحابه رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده است. ما می گوئیم پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بدون وصیت از دنیا نرفتند. ما می گوئیم پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وصایای متعددی کردند و از جمله آنها این حدیث شریف است. اگر دیگران حرفی برای گفتن دارند بیان کنند اما اینکه پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بدون وصیت از دنیا رفته باشند این تهمت است، این افتراء است، این بهتان است به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم).
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منو