اسماعيل بن زكريا

اسماعيل بن زكريا
عثمان بن خرزاذ از اسماعيل بن زكريا روايت كرده است. اسماعيل بن زكريا متوفّاى سال 174 هجرى قمرى و از رجال صحاح ستّه است.1ذهبى درباره او مى گويد:
إسماعيل بن زكريا، المحدّث، الحافظ… اختلف قول يحيى بن معين، فمرّة يقول: ثقة،2 ومرّة ضعّفه،3 ومرّة يقول: ليس به بأس.4 وقال أحمد بن حنبل: هو مقارب الحديث;56
اسماعيل بن زكريا محدّث و حافظ است… قول يحيى بن معين درباره او مختلف است. يك بار مى گويد: ثقه و مورد اعتماد است، بارى ديگر او را تضعيف مى كند و يك بار هم مى گويد اشكالى به او وارد نيست. احمد بن حنبل نيز گويد وى مقارب الحديث است.
همو در جايى ديگر مى نويسد:
إسماعيل بن زكريا الخلقاني الكوفي. صدوق شيعي… ، قال أحمد: ما به بأس. وقال مرّة: حديثه حديث مقارب. وقال مرّة: ضعيف الحديث. وروى عباس، عن ابن معين: ثقة. وروى الليث بن عبدة، عن ابن معين: ضعيف. وقال الدولابي: كتب عن يحيى بن معين حديث إسماعيل بن زكريا كلّه;7
اسماعيل بن زكريا خلقانى كوفى، راست گو و شيعه است… . احمد گويد: اشكالى به او وارد نيست و يك بار هم مى گويد: حديثش مقارب است و بارى ديگر مى گويد: حديثش ضعيف است. عباس از ابن معين روايت كرده است كه او ثقه و مورد اعتماد است. ليث بن عبده از ابن معين روايت كرده كه ضعيف است و دولابى گويد: از يحيى بن معين همه احاديث اسماعيل بن زكريا نوشته شده است.
نويسنده إكمال تهذيب الكمال، روايتى در فضيلت اميرالمؤمنين عليه السلام به وى نسبت داده و مى گويد: اگر اين حكايت از وى درست باشد، او از اسلام فاصله دارد! سپس مى نويسد:
قال أبوحاتم الرازي: حديثه مقارب، وهو صالح. وقال العجلي: كوفيّ، ضعيف الحديث. وذكره أبوحاتم البستي في جملة الثقات. وقال الآجري: سمعت أبا داوود ذكره فقال: ثقة.8
ابن حجر نيز درباره وى مى گويد:
صدوق، يخطىء قليلا;9
راست گو است و كمى خطا مى كند.
از مجموع آن چه درباره اسماعيل بن زكريا نقل شده است، به روشنى مى توان دست يافت كه وى ثقه و راست گو است و گاهى صرفاً به جهت شيعه بودن، وى و احاديثش تضعيف شده است. اما چنان كه در جلد نخست همين مجموعه بيان شد، براساس مبانىِ رجالىِ اهل تسنن، شيعه بودن به وثاقت ضرر نمى زند.

1. تهذيب التهذيب: 1 / 260 / ش 551 .
2. ر.ك: تاريخ ابن معين: 1 / 196 / ش 1250.
3. ر.ك: الكامل (ابن عدي): 1 / 317 / ش 142.
4. ر.ك: تاريخ بغداد: 6 / 215 / ش 3273.
5. مقارَب الحديث: از الفاظى است كه براى اعتبار و تعديل راويان استفاده مى شود. اگر به فتح «راء» بخوانيم به معناى اين است كه حديث ديگران به حديث او نزديك است، و اگر به كسر «را» بخوانيم، يعنى حديث او به حديث ديگران نزديك است، در نتيجه معناى عبارت اين مى شود كه: حديث او شاذ و دور از صحت نيست; ر.ك: منهج النقد في علوم الحديث: 113.
6. سير أعلام النبلاء: 8 / 475476 / ش 122.
7. ميزان الإعتدال: 1 / 228 / ش 878 .
8. إكمال تهذيب الكمال في إسناد الرجال: 2 / 172 / ش 487.
9. تقريب التهذيب: 1 / 94 / ش 446.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *