در جلد سوم سفینة البحار ماده صوف، حدیث چهارم از امام عسکری سخن قاطعی در نکوهش فلسفه آمده است. با توجه به آیات و روایات متواتر در توصیه به تعقل و جستجوی حکمت حتی اگر در چین باشد یا یونان، این روایت چگونه توجیه می شود؟

پرسش
در جلد سوم سفینة البحار ماده صوف، حدیث چهارم از امام عسکری سخن قاطعی در نکوهش فلسفه آمده است. با توجه به آیات و روایات متواتر در توصیه به تعقل و جستجوی حکمت حتی اگر در چین باشد یا یونان، این روایت چگونه توجیه می شود؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
فرق است بین تعقّل و علم فلسفه که روشی است برای تعقّل؛ روایات در مذمت فلسفه مفید اعلام نامطمئن بودن در احکام تشئیق شده است. در عین حال از قیاس که روشی از اجتهاد است نهی شده ایم، پس نفی فلسفه نفی تعقل نمی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *