چگونه ممکن است بعد از پیامبر در سقیفه بنی ساعده که به خلافت ابوبکر منجر شده هیچ کدام از اصحاب پیامبر به حدیث غدیر خم اشاره نکرده باشد و یادآوری نکرده باشد؟

پرسش
چندی پیش به همراه بعضی از دوستان اهل سنت محاضرات ایشان را در مرکز ابحاث عقائدی در خصوص مظلومیت حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهما السلام مشاهده کردیم. یکی از دوستان پرسید چگونه ممکن است بعد از پیامبر در سقیفه بنی ساعده که به خلافت ابوبکر منجر شده هیچ کدام از اصحاب پیامبر به حدیث غدیر خم اشاره نکرده باشد و یادآوری نکرده باشد؟ برای خود من هم این سوال مطرح است و جای تعجب دارد، لطفا بفرمایید در جواب این دوستان اهل سنت چه باید گفت؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
بسیار سوال خوبی است، اما اینقدر بدانید که وقایع صدر اسلام را کسانی از روی ترس یا دشمنی نقل نکرده و کسانی هم که روایت کرده اند آن نوشته عمداً از بین رفته و بنده یادداشت هایی از مدارک معتبر قدیم اهل سنت در این زمینه در اختیار دارم. و به عنوان یک خبره عرض می کنم که حدیث غدیر هم همین طور است و اگر کوشش و پیگیری محدثین طبقه بعدی مخصوصا از اهل کوفه نبود که با التماس و قَسَم و اطمینان دادن به صحابه توانسته این حدیث را اخذ کنند هرگز به ما نمی رسید، که در این خصوص نیز یادداشت فراوان دارم.
به آقایان بگویید خیلی به صحابه خوش بین نباشند و اطمینان و اعتقاد به امانت داری محدثان نداشته باشند، و از عرائض بنده تعجب نکنند، در همین تاریخ معاصر هم موارد زیاد هست و حتما خودتان هم سراغ دارید که قضایا یا کتمان یا تحریف می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *