آیا آیه تطهیر اراده تکوینی است و سبب عصمت جبری ائمه می شود؟

پرسش
آیا آیه تطهیر اراده تکوینی است و سبب عصمت جبری ائمه می شود؟
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
بله، اراده تکوینیه است نه تشریعیه، و اشکال مذکور را ابن تیمیه و غیره ذکر کرده و بزرگان جواب داده اند، بنده عرض می کنم: کافی ست که بدانیم که چون خداوند متعال می دانست که معصوم هر چه عمر کند عن اختیارٍ معصوم خواهد بود لذا اراده کرد که معصوم باشد، نظیر محصلی که معلم از روز اول بداند که همچنان بهترین نمره را خواهد اورد، آنگاه از او حضور سر درس را نمی خواهد بلکه او را به رتبه بالاتر منتقل می نماید. والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *