حديث چهارم، پنجم و ششم
طبرى در تفسير خود مى نويسد:
أما قوله: (وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ)فإن أهل التأويل إختلفوا في المعنيّ به، فقال بعضهم: عني به علي بن أبي طالب. وقال بعضهم: عني به جميع المؤمنين. ذكر من قال ذلك: حدّثنا محمّد بن الحسين، قال: ثنا أحمد بن المفضل، قال: ثنا أسباط، عن السدي، قال: ثم أخبرهم بمن يتولاهم، فقال: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُواالَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ) هؤلاء جميع المؤمنين، ولكن علي بن أبي طالب مرّ به سائل وهو راكع في المسجد، فأعطاه خاتمه;1
امّا آيه: «و مؤمنانى كه نماز را به پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند» پس اهل تأويل و مفسّرين درباره معناى مراد از آن ـ يعنى «والذين آمنوا» ـ اختلاف كرده اند. برخى گفته اند معناى مراد از آن على بن ابى طالب عليه السلام است و برخى گفته اند: مراد همه مؤمنانند. كسى كه چنين نظرى دارد، گفته است كه: محمّد بن حسين گفت: احمد بن مفضل، از اسباط، از سدى حديث كردند كه گفت: سپس به مردم درباره آن كس كه بايد سرپرست آنان باشد خبر داد و فرمود: «همانا سرپرست شما خدا و رسولش و مؤمنانى هستند كه نماز را به پا مى دارند و در حال ركوع صدقه مى دهند» و اين ها همه مؤمنان هستند وليكن سائل از كنار على بن ابى طالب عليه السلام گذشت، در حالى كه ايشان در مسجد و در حال ركوع بودند، انگشتر خود را به او عطا كردند.
حدّثنا إسماعيل بن إسرائيل الرملي، قال: ثنا أيوب بن سويد، قال: ثنا عتبة بن أبي حكيم في هذه الآية: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا) قال: علي بن أبي طالب;
اسماعيل بن اسرائيل رملى، از ايوب بن سويد، از عتبة بن ابى حكيم2 حديث كرد كه درباره آيه «همانا سرپرست شما تنها خدا و رسول او و مؤمنانى هستند كه…» گفت: ]مراد[ على بن ابى طالب عليه السلاماست.
حدثني الحرث، قال: ثنا عبدالعزيز قال: ثنا غالب بن عبيدالله، قال: سمعت مجاهداً يقول في قوله: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ) الآية، قال: نزلت في علي بن أبي طالب، تصدق وهو راكع;3
حرث، از عبدالعزيز، از غالب بن عبيدالله حديث كرد كه گفت: از مجاهد شنيدم كه درباره آيه (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ…) گفت: درباره على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده ]زيرا ايشان[ در حالى كه در ركوع بود، صدقه داد.
طبرى از قول برخى مفسّران نقل مى كند كه مراد از «الذين آمنوا» در آيه ولايت، همه مؤمنان هستند. بر اساس اين قول، خداوند خطاب به مؤمنان مى فرمايد: ولىِّ شما مؤمنان هستند، يعنى همه مؤمنان ولىّ هستند، در اين صورت مولّى عليه چه كسى خواهد بود؟!
1 . تفسير الطبري: 6 / 389.
2 . اين سند، همان سند ابن ابى حاتم است.
3 . تفسير الطبري: 390.