آخرين اشكال
اشكال ديگرى كه متكلمان سنّى در مورد غيبت امام عصر عليه السلام و تنافى آن با لطف مطرح مى كنند، عدم ظهور آن حضرت براى دوستداران و شيعيانشان است. تفتازانى مى نويسد:
وثانياً: بأنّه ينبغي أن يظهر لأوليائه الذين يبذلون الأرواح والأموال على محبته وليس عندهم منه إلا مجرد الاسم. فإن قيل: لعلّه ظهر لهم وأنتم عنه غافلون.
قلنا: عدم ظهوره لهم من العاديات التي لا ارتياب فيها لعاقل;1
و ثانياً شايسته است امام براى ياران خود كه در راه محبت او روح و مالشان را بذل مى كنند، ظاهر شود در حالى كه نزد شيعيان از او ]يعنى امام زمان عليه السلام [چيزى جز اسم وجود ندارد.
اگر گفته شود: شايد امام زمان براى ايشان ظاهر مى شود و شما از اين موضوع غافل هستيد.
مى گوييم: عدم ظهور او براى شيعيان از امورى است كه هيچ عاقلى در آن شك نمى كند.
وليكن واقع مطلب اين است كه شيعيانِ حضرت مهدى، همواره از بركات آن حضرت متنعّم بوده و هستند، حتى گاهى منكران ولايت امامان اهل بيت عليهم السلام، بلكه كافران نيز از الطاف و عنايات حضرت امام عصر عليه السلام بهره مند شده اند; چرا كه ايشان امام و ولىّ همه خلق است. در ادامه به نقل جريانى در اين زمينه مى پردازيم. اميد است كه اين حقيقت موجب بيدارى گردد.
1 . شرح المقاصد في علم الكلام: 2 / 276.