2 . روايات
«قاعده لطف» مبناى روايى نيز دارد، از جمله اين روايات، سخن اميرالمؤمنين عليه السلام است كه فرمود:
لا تخلو الأرض من قائم لله بحجة، إمّا ظاهراً مشهوراً، وإمّا خائفاً مغموراً لئلاّ تبطل حجج الله وبيّناته;1
زمين هرگز از كسى كه حجت خدا را اقامه كند خالى نمى شود; خواه اين حجت آشكار و شناخته شده باشد، و خواه ترسان و ناشناس تا اين كه حجت ها و دلايل خداوند باطل نگردد.
اين روايت در فتح البارى2 و ساير كتب معتبر اهل سنّت از جمله حلية الاولياء،3 صفة الصفوة4 و تهذيب الكمال في اسماء رجال5 آمده است.
بر اساس اين حديث، زمين هيچ گاه از حجت الاهى خالى نمى شود و اين، به جهت آشكار شدن حجت ها و دلايل خداوند براى هدايت بندگان و هدايت بندگان هم لطفى از سوى خداوند است; پس اين روايت مبنايى براى «قاعده لطف» مى باشد.
اين قاعده از روايات فراوان به دست مى آيد كه جهت رعايت اختصار، از طرح و تبيين آن ها خوددارى مى شود. در اين زمينه مى توان به «كتاب الحجة» از كتاب اصول كافى باب هاى زير مراجعه كرد:
1 . روايات «باب أنّ الائمة هم الهداة»;6
2 . روايات «باب أنّ الائمة نور الله عزوجل»;7
3 . روايات «باب أنّ النعمة الّتي ذكره الله عزوجل في كتابه»;8
4 . روايات ذيل آيه (ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذ عَنِ النَّعيمِ)9 و آيات ديگرى كه در آن ها سخن از «نعمت» به ميان آمده است.
1 . شرح نهج البلاغة: 18 / 347; كنز العمّال: 10 / 263 ـ 264، شماره 29391; تاريخ مدينة دمشق: 14 / 18 و 50 / 253 و 255; تهذيب الكمال: 1 / 145 و 24 / 221; تذكرة الحفّاظ: 1 / 12.
2 . فتح الباري: 6 / 494.
3 . حلية الأولياء وطبقات الأصفياء: 1 / 80.
4 . صفة الصفوة: 1 / 331.
5 . تهذيب الكمال: 24 / 221.
6 . الكافي: 1 / 191 ـ 192.
7 . همان: 1 / 194 ـ 196.
8 . همان: 1 / 217.
9 . سوره تكاثر: آيه 8 .