سزاى تكذيب كنندگان
وَمَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْك مِنَ الْجَحِيمِ;
و هر كس شما را تكذيب كند در پايين ترين دركات دوزخ خواهد بود.
«ردّ عليكم» يعنى: تكذيب ائمه عليهم السلام، كسى كه آن بزرگواران را به هر نحوى و در هر موردى تكذيب كند جاى او در شديدترين طبقات دوزخ خواهد بود. اين معنا از دو آيه مباركه زير استفاده مى شود. آن جا كه مى فرمايد:
(وَلَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النّارِ فَقالُوا يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَلا نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ * بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ);1
و اگر (حال آن ها را) هنگامى كه در برابر آتش (دوزخ) ايستاده اند، ببينى، مى گويند: اى كاش! بار ديگر، به دنيا بازگردانده مى شديم، و آيات پروردگارمان را تكذيب نمى كرديم، و از مؤمنان بوديم!. (در واقع آن ها پشيمان نيستند،) بلكه اعمال و نيّت هايى را كه پيش تر پنهان مى كردند، در برابر آن ها آشكار شده است و اگر بازگردند، به همان اعمالى كه از آن نهى شده بودند، باز مى گردند; به راستى آن ها دروغگويانند.
و در آيه مباركه ديگرى مى فرمايد:
(وَالَّذينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحيمِ);2
و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، اهل دوزخ هستند.
زيرا شكى نيست كه ائمه عليهم السلام «آيات الله» به معناى واقعى هستند.
به عبارت واضح تر: در اين فراز سه گروه ذكر شده اند:
1 . مَنْ جَحَدَكُمْ،
2 . مَنْ حَارَبَكُمْ،
3 . مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ.
گروه اوّل محكوم به كفر، گروه دوم محكوم به شركند و گروه سوم كسانى هستند كه رسماً منكر ائمه نيستند و عليه آنان قيام نمى كنند، ولكن آنان را «تكذيب» مى كنند، پس اين ها «منافق» هستند و خداوند متعال فرموده:
(إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ اْلأَسْفَلِ مِنَ النّارِ);3
به راستى منافقان در پايين ترين دركات دوزخ قرار دارند.
مخفى نماند كه ما گروه اوّل را دو دسته قرار داديم:
دسته اول، كسانى كه بيعت كردند، سپس بيعت شكستند.
دسته دوم، كسانى كه با علم به حقانيت ائمه عليهم السلام از آن ها رو برگرداندند و از ديگران پيروى كردند.
به عبارت ديگر، گروه اوّل به سران و اتباع تقسيم مى شوند.
1 . سوره انعام (6): آيه 27 و 28.
2 . سوره مائده (5): آيه 10.
3 . سوره نساء (4): آيه 145.