ب) بعديّت زمانى
دوم آن كه در تمام يا دست كم در بيشتر متون حديث ولايت واژه «بَعْدى» وجود دارد و خود اين واژه صريح در مدّعاى ماست; چرا كه «بَعْدى» يا زمانى است و يا رتبى.
ممكن است با نظرى سطحى، چنين به نظر آيد كه «بَعْدى» موجود در حديث ولايت رتبى است، نه زمانى كه نتيجه فرمايش رسول خدا صلى اللّه عليه وآله اين خواهد بود: مقام ولايت على عليه السلام، پايين تر از مقام ولايت من است و كسى كه در مرتبه پس از مقام من بر شما ولايت دارد، على عليه السلام است.
ولى بايد گفت كه مراد رسول خدا صلى اللّه عليه وآله «بَعْدى» زمانى است. از اين رو، بنا بر «حديث ولايت» امير مؤمنان عليه السلام ولىّ بلافصل مؤمنان بعد از رسول خدا صلى اللّه عليه وآله است و اگر «بَعدى» در اين حديث، زمانى نبود، وجهى نداشت كه برخى به تحريف اين حديث بپردازند و واژه «بعدى» را حذف نمايند. اشاره به اين مطلب در پى خواهد آمد.
منو