مخالفان ديدگاه ابن تيميّه
با اين وجود براى مثال با مراجعه به كتاب الإصابه ابن حجر عسقلانى ديده مى شود كه وى، خضر عليه السلام را در شمار صحابه قرار مى دهد.1
هم چنين حافظ نووى كه از علماى قرن ششم يا هفتم است، در كتاب تهذيب الأسماء واللغات تصريح مى كند كه به اعتقاد اكثر علما، خضر عليه السلام هم چنان در قيد حيات است.2
اين امر نشان مى دهد كه خضر عليه السلام تا زمان نووى زنده بوده است.
با مطالعه كتاب هاى علمايى چون قارى ـ در كتاب مرقاة المفاتيح فى شرح مشكاة المصابيح3 ـ و شارح المواهب اللدنيه كه پس از نووى مى زيسته اند، مشخص مى شود كه همگى آنان بر زنده بودن خضر عليه السلام تا زمان خود تأكيد دارند تا جايى كه داستان ها و حكايات برخى افراد را ـ كه به ملاقات خضر عليه السلام و گوش سپردن به روايات و اخبار او موفّق شده اند ـ نقل كرده اند.
با اين تفاصيل، تكذيب وجود خضر عليه السلام از سوى ابن تيميه بى حساب و كتاب، صورت نگرفته است، زيرا وى مى دانسته كه وجود خضر عليه السلام مى تواند به عنوان بهترين دليل، ادّعاى «دور از ذهن بودنِ» حيات طولانى امام مهدى عليه السلام را از اعتبار ساقط كند.
1 . الإصابة: 1 / 429.
2 . تهذيب الأسماء واللغات: 1 / 176، رقم 147.
3 . مرقاة المفاتيح: 9 / 962.