روايت شوكانى
شوكانى با نقل روايات بيشترى به تفسير اين آيه پرداخته است; همان رواياتى كه ما از الدرّ المنثور نقل كرديم. از جمله حديثى است كه پيشوايان حديث با سند مقسم از ابن عباس نقل كرده اند.
شوكانى پس از نقل اين حديث مى نويسد: يكى از راويان اين حديث يزيد بن ابى زياد است كه از جهت نقل روايت ضعيف است.
شوكانى بار ديگر به روايت ابونعيم اصفهانى و ديلمى با سند مجاهد از ابن عباس مى پردازد و درباره سند آن، اشكالى نمى كند. آن گاه به روايت كسانى كه با سند سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مى كنند، پرداخته و در ذيل آن مى نويسد: سيوطى گفته است: سند اين روايت ضعيف است.
شوكانى در ادامه به تعارض ميان خبرهايى كه از ابن عباس نقل شده، مى پردازد و رواياتى را كه در دو كتاب صحيح بخارى و مسلم آمده ترجيح داده و مى نويسد:
خداوند آل محمّد عليهم السلام را به جهت فضايل بسيار و امتيازات ارزشمندى كه به آنان ارزانى داشته از اين مودّت بى نياز ساخت كه ما برخى از اين امتيازات را به هنگام تفسير آيه تطهير بيان كرديم.1
1 . فتح القدير: 4 / 536 و 537.