معناى «تمسّكتم»
اما واژه «تمسكتم» در معناى دريافت و اخذ استعمال شده است.
تفتازانى در معناى تمسّك مى گويد:
لا معنى للتمسك بالكتاب إلاّ الأخذ بما فيه من العلم والهداية، فكذا في العترة;1
تمسك جستن به كتاب معنايى جز دريافت علم و هدايتى كه در آن است ندارد و درباره عترت نيز همين معنا وجود دارد.
طيّبي كه از شارحين بزرگ حديث اهل سنّت است در كاشف چنين مى نويسد:
ومعنى التمسك بالقرآن العمل بما فيه، وهو الإئتمار بأوامره والإنتهاء عن نواهيه. والتمسك بالعترة محبّتهم والإهتداء بهدايتهم وسيرتهم;2
معناى تمسك كردن، پناه بردن به قرآن و عمل به محتواى آن است و عمل به آن، يعنى پيروى اوامر و ترك نواهى، و گرايش به عترت نيز، يعنى محبت به آن ها و اطاعت از آن ها در هدايت و راه و روش آنان.
ابن حجر مكّى نيز در كتاب صواعق محرقه در اين باره مى نويسد:
حثّ ]صلّى الله عليه وآله[ على الإقتداء والتمسك بهم والتعلّم منهم;3
پيامبر ]صلى الله عليه وآله مردم را[ به پيروى، تمسك كردن و يادگيرى از اهل بيت برانگيخته و وادار كرده.
1 . شرح المقاصد في علم الكلام: 2 / 303.
2 . شرح الطيبي على مشكاة المصابيح: 11 / 304، ذيل شماره 6153.
3 . همان: 2 / 442.