معناى «أخذتم»
يكى از واژه هاى به كار برده شده در حديث ثقلين، واژه «أخذتم» است. اين واژه نيز به همان معناى تمسك استعمال شده است.
ملا على قارى در كتاب المرقاة فى شرح المشكاة، در بيان معناى «أخذتم» مى نويسد:
أي تمسّكتم به علماً وعملا;1
شما از جهت علم و عمل به آن تمسك جوييد.
متابعت علمى و عملى معناى «أخذ» است.
وى در جايى ديگر مى نويسد:
«أي وتمسّكوا به اعتقاداً وعملاً».2
مطابقت عمل با كتاب و عترت به معناى اين است كه تمامى بايدها و نبايدها، حركات و سكنات لزوماً بايد مطابق با فرامين و دستورهاى كتاب و اهل بيت باشد و چون بر اساس اين حديث پيروى از اهل بيت عليهم السلام به صورت مطلق و بدون قيد و شرط واجب است، از اين رو آنان به طور قطع معصومند، چرا كه اگر عصمت نباشد، امر به تبعيّت از آن ها به طور مطلق اغراء به جهل و گمراه ساختن بندگان است و به گمراهى انداختن مردم توسط پيامبر، محال و خرد ستيز است; در نتيجه عصمت ثقلين ثابت مى شود.
1 . مرقاة المفاتيح: 5 / 600. هم چنين ر.ك: تحفة الأحوذي: 10 / 196.
2 . همان: 5 / 593.