نقش قرابت در امامت
پيش از ورود به بحث لازم است به اين نكته توجه شود كه حتى اگر قرابت و نسب نقشى در جانشينى پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم نداشته باشد، باز هم ادلّه تقدّم أميرالمؤمنين عليه السلام بى شمار است و در شايستگى و افضليت آن حضرت ترديدى وجود ندارد; زيرا هر آن چه براى شايستگى قلمداد شود به صورت حقيقى، تمام و كمال تنها در اميرالمؤمنين عليه السلام موجود است. با اين حال براساس ادلّه و شواهد، روشن خواهد شد كه قرابت رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم نيز امتيازى است كه به اهل بيت پيامبر عليه و عليهم السلام اختصاص دارد و دليلى بر افضليت ايشان براى خلافت و امامت است.
سيد بن طاووس رحمه الله ردّى بر رساله عثمانيه جاحظ نوشته و در آن كتاب بسيار نيكو به اين بحث پرداخته است. ايشان مى نويسد:
زعمت العثمانية: أنّ أحداً لا ينال الرئاسة في الدين بغير الدين.
وتعلّق في ذلك بكلام بسيط عريض، يملأ كتابه ويكثر خطابه بألفاظ منضّدة، وحروف مسدّدة كانت أو غير مسدّدة. بيان ذلك:
إنّ الإماميّة لا تذهب إلى أنّ استحقاق الرئاسة بالنسب، فسقط جميع من أسهب فيه الساقط، ولكنّ الإماميّة تقول: إنْ كان النسب وجه الإستحقاق فبنو هاشم أوْلى به، ثمّ عليٌّ أَوْلاهم به، وإنْ يكن بالسبب فعليٌّ أَوْلى به، إذ كان صهر رسول الله صلّى الله عليه وآله، وإنْ يكن بالتربية فعليٌّ أَوْلى به، وإنْ يكن بالولادة من سيّدة النساء فعليٌّ أَوْلى به، وإنّْ يكن بالهجرة فعليٌ مسبّبها بمبيته على الفراش، فكلّ مهاجريّ بعد مبيته في ضيافته عدا رسول الله، إذ الجميع في مقام عبيده وخوله، وإنْ يكن بالجهاد فعليٌ أَوْلى به، وإنْ يكن بحفظ الكتاب فعليٌ أَوْلى به، وإنْ يكن بتفسيره فعليٌ أَوْلى به على ما أسلفت، وإنْ يكن بالعلم فعليٌ أَوْلى به، وإنْ يكن بالخطابة فعليٌ أَوْلى به، وإنْ يكن بالشعر فعليٌ أَوْلى به.
قال الصولي فيما رواه: كان أبوبكر شاعراً وعمر شاعراً وعليٌ أشعرهم.
وإنْ يكن بفتح أبواب المباحث الكلاميّة فعليٌ أَوْلى به، وإنْ يكن بحسن الخلق فعليٌ أَوْلى به، إذ عمر شاهد به، وإن يكن بالصدقات فعليٌعلى ما سلفأَوْلى به، وإنْ يكن بالقوّة البدنية فعليٌ أَوْلى به، بيانه: باب خيبر، وإنْ يكن بالزهد فعليٌ أَوْلى به، في تقشّفه وبكائه وخشوعه وفنون أسبابه وتقدّم إيمانه، وإنْ يكن بما روي عن النبيّ صلّى الله عليه وآله وسلّم في فضله فعليٌ أَوْلى به، بيانه: ما رواه ابن حنبل وغيره على ما سلف، وإنْ يكن بالقوّة الواعية فعليٌ أَوْلى به، بيانه: قول النبيّ صلّى الله عليه وآله وسلّم: «إنّ الله أمرني أن أُدنيك ولا أُقصيك، وأن أُعلّمك وتعي، وحقّ على الله أن تعي». وإنْ يكن بالرأي والحكم فعليٌ أَوْلى به، بيانه: شهادة رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم له على ما مضى بالحكمة، وغير ذلك ممّا نبّهنا عليه فيما مضى.
وإذا تقرّر هذا بان معنى التعلّق لمن يذكر النسب إذا ذكره، ولهذا تعجّب أميرالمؤمنين عليه السلام حيث يُستولى على الخلافة بالصحابة، ولا يُستولى عليها بالقرابة والصحابة.
ثمّ إنّي أقول: إنّ أبا عثمان أخطأ في قوله: «إنّ أحداً لا ينال الرئاسة في الدين بغير الدين».
بيانه: أنّه لو تخلّى صاحب الدين من السداد ما كان أهلا للرئاسة، وهو منع أن ينالها أحد إلاّ بالدين، والإستثناء من النفي إثبات حاضر، في غير ذلك من صفات ذكرتها في كتابي المسمى «بالآداب الحكمية» متكثّرة جدّاً، ومنها ما هو ضروري، ومنها ما هو دون ذلك.
ومن بغي عدوّ الإسلام أن يأتي متلفّظاً بما تلفّظ به، وأميرالمؤمنين عليه السلام الخصم، وتيجان شرفه المصادمة، ومجد سؤدده المدفوع، إذ هو صاحب الدين، وبه قام عموده، ورست قواعده، وبه نهض قاعده، وأفرغت على جيد الإسلام قلائده.
وأقول بعد هذا: إنَّ للنسب أثراً في الرئاسة قويّاً.
بيانه: أنّه إذا تقدّم على أرباب الشرف النسبي مَن لا يدانيهم، وقادهم مَن لا يقاربهم ولا يضاهيهم، كانوا بالأخلق عنه نافرين آنفين، بل إذا تقدّم على أهل الرئيس الفائت غير عصبته، وقادهم غير القريب الأدنى من لحمته، كانوا بالأخلق عنه حائدين متباعدين، وله قالين، وذلك مظنّة الفساد في الدين والدنيا، وقد ينخرم هذا اتّفاقاً، لكنّ المناط الظاهر هو ما إليه أشرت، وعليه عوّلت.
وأقول: إنّ القرآن المجيد لما تضمّن العناية بالأقربين من ذرّيّة رسول الله صلّى الله عليهم ومواددتهم، كان ذلك مادّة تقديمهم مع الأهلية التي لا يرجح غيرهم عليهم فيها، فكيف إذا كان المتقدّم عليهم لا يناسبهم فيها ولا يدانيها؟!
قال الثعلبي بعد قوله تعالى: (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى)بعد أن حكى شيئاً ثمّ قال: فأخبرني الحسين بن محمّد، ]قال:[ حدّثنا برهان
بن علي الصوفي، ]قال:[ حدّثنا ]محمّد بن عبدالله[ بن سليمان الحضرمي، ]قال:[ حدّثنا حرب بن الحسن الطحّان، ]قال:[ حدّثنا حسين الأشقر، عن قيس، عن الأعمش، عن سعيد بن جبير، عن ابن عبّاس، قال: لمّا نزلت (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى)قالوا: يا رسول الله، من قرابتك هؤلاء الّذين أوجبت علينا مودّتهم؟ قال: «عليٌّ وفاطمة وابناهما».
وروى فنوناً جمّة غير هذا من البواعث على محبّة أهل البيت، فقال: أخبرنا أبو حسّان المزكي، ]قال:[ أخبرنا أبو العبّاس محمّد بن إسحاق، ]قال: [حدّثنا الحسن بن علي بن زياد السري، ]قال:[ حدّثنا يحيى بن عبدالحميد الحماني، ]قال:[ حدّثنا حسين الأشقر، ]قال:[ حدّثنا قيس، ]قال:[ حدّثنا الأعمش، عن سعيد بن جبير، عن ابن عبّاس، قال: لمّا نزلت (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى) فقالوا: يا رسول الله، من هؤلاء الّذين أمرنا الله بمودّتهم؟ قال: «عليٌّ وفاطمة ووُلداهما».
وقال: أخبرنا أبوبكر بن الحرث، ]قال:[ حدّثنا أبو السبح، ]قال:[ حدّثنا عبدالله محمّد بن زكريّا، ]قال:[ أخبرنا إسماعيل بن يزيد، ]قال:[ حدّثنا قتيبة ابن مهران، ]قال:[ حدّثنا عبدالغفور أبو الصباح، عن أبي هاشم الرمّاني، عن زاذان، عن عليّ رضي الله عنه، قال: «فينا في آل حم، إنّه لا يحفظ مودّتنا إلاّ كلّ مؤمن»، ثمّ قرأ (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى).
قال الكلبي: قل لا أسألكم على الإيمان جعلا إلاّ أن توادّوا قرابتي، وقد رأيت أن أذكر شيئاً من الآي الذي يحسن أن تتحدّث عنده. وتعلّق بقوله تعالى: (وَأَنْ لَيْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعى) وليس هذا دافعاً كون القرابة، إذا كان ذا دين وأهليّة أن يكون أولى من غيره، وأحق ممّن سواه بالرئاسة;1
عثمانيه پنداشته اند كه احدى به غير از دين به رياست در دين نمى رسد و در اين نظر به سخنى طولانى پرداخته است و كتابش را با توده اى از الفاظ و حرف هاى راست و دروغ پر و خطابش را فراوان كرده است.
بيان مطلب: اماميه قائل نيست كه استحقاق رياست به نسب حاصل مى شود، از اين رو تمام زياده گويى ها به واسطه اين حقيقت باطل مى گردد. اماميه معتقدند كه اگر نسب يكى از وجوه استحقاق به شمار آيد، پس بنو هاشم به آن سزاوارترند و على عليه السلام سزاوارترين بنو هاشم است و اگر شايستگى امامت نيز به سبب باشد، باز هم على عليه السلام به آن سزاروارتر است; چرا كه وى داماد رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم بوده است. اگر هم به پرورش يافتگى و تربيت ]در دامان پيامبر[ باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به ولادت از سيده بانوان باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به همراهى در امر هجرت باشد، مسبب ]و فراهم كننده زمينه[ آن على عليه السلام است، به جهت خوابيدن در بستر پيامبر. پس به جهت خوابيدن اميرالمؤمنين عليه السلام در بستر رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم، مهاجران غير از پيامبر نيز مديون اويند و به همين خاطر همگان در رتبه بندگى و بردگىِ اويند. و اگر به جهاد باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به حفظ كتاب باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به تفسير كتاب باشدبراساس آن چه بيان كرديمعلى بدان سزاوارتر است. اگر به علم باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به خطيب بودن باشد، على بدان سزاوارتر است و اگر به شعر و شاعرى باشد، على بدان سزاوارتر است.
در روايتى از صولى نقل شده است كه گفت: «ابوبكر و عمر شاعر بودند و على در شعر برتر از آنان بود». و اگر به گشودن ابواب مختلف مباحث كلامى باشد، على بدان سزاوارتر است. اگر به خلق نيكو باشد، على بدان سزاوارتر استچنان كه عمر بدان شهادت مى دهدو اگر به صدقات و نيكى ها باشدبراساس آن چه گذشتعلى بدان سزاوارتر است و اگر به توانايى جسمى باشد، على بدان سزاوارتر است كه بهترين شاهد آن ]كندن [درب خيبر است. و اگر به زهد باشد، على بدان سزاوارتر است، به سبب پرهيزكارى، گريه، خشوع و اسباب گوناگونِ زهد و تقدم ايمانش. و اگر شايستگى امامت به روايات نقل شده از پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم در فضيلت او باشد، باز هم على عليه السلام بدان سزاوارتر است. شاهد اين سخن نيز كلام پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم است كه فرمود: «همانا خداوند به من امر كرده تو را به خود نزديك سازم، نه اين كه از خويش دور كنم و اين كه به تو بياموزم و تو نيز فراگرفتى و خداوند متعال اراده كرده است كه تو چنين باشى». اگر به اظهار نظر و صدور حكم باشد، على بدان سزاوارتر است.
بيان مطلب: گواهى رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم به حكمت و مقامات ديگر اوست كه پيشتر يادآور شديم و بنابر آن چه كه ذكر شد، وجه استدلال به خويشاوندى و قرابت با رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم براى اثبات امامت معلوم مى شود و بر همين اساس است كه اميرالمؤمنين عليه السلام تعجب مى كند از اين كه صحابى بودن سبب تسلط بر خلافت مى شود، ولى خويشاوندى و صحابى بودن تسلط بر خلافت را در پى ندارد!
سپس مى گويم ابو عثمان در اين سخن كه: «احدى به غير از دين به رياست در دين نمى رسد» خطا كرده است. بيان مطلب اين كه: اگر متدينى كه صاحب دين است استقامت نداشته باشد، وى صلاحيت رياست را نخواهد داشت، در حالى كه او رسيدن به رياست را فقط از راه دين جايز دانسته است و غير از اين راه نفى صلاحيت شده است. صفات بسيارى را در كتاب خود به نام الآداب الحكميه ذكر كرده ام كه برخى از آن ها ]براى امامت [ضرورى و برخى پائين تر از حد ضرورت است.
و از ستم گرى اين دشمن اسلام آن است كه در مقام نفى امامت اميرالمؤمنين عليه السلام، دين را ملاك امامت قرار داده است، و حال آن كه مبانى و قواعد دين پابرجا نشده است مگر به واسطه آن حضرت.
پس از اين مطالب مى گوييم: نسب نقش بسيارى در ]استحقاق [رياست دارد. بيان مطلب اين كه، اگر بر صاحبان شرف نسبى كسانى را مقدم بداريد كه هم پايه او نيستند، آن كسانى كه مقامشان بالاتر است از چنين فردى روى گردان و متنفر خواهند شد كه اين منجر به فساد در دين و دنيا خواهد شده و به اتفاق همگان دين را نابود مى كند، ليكن ملاك روشن آن است كه بدان اشاره و بر آن تكيه كرديم.
و مى گويم چنان چه قرآن عنايت به نزديكان از ذريه رسول خدا صلّى الله عليهم و مودّت ايشان را تضمين كرده است، اين قرابت عامل مقدم داشتن آن هاست. به علاوه شايستگى ايشان است كه باعث مى شود غير آنان هيچ ترجيحى نسبت به ايشان نداشته باشند. پس چگونه ]مى توان ديگرى را بر آن ها مقدم داشت، در حالى كه [كسى كه بر آن ها مقدم داشته شده كه در آن ويژگى ها تناسبى با آنان ندارد و به آن ويژگى ها نمى رسد؟
ثعلبى پس از آيه (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى)مى گويد: حسين بن محمّد، از برهان بن على صوفى، از حرب بن حسن طحّان، از حسين اشقر، از قيس، از اعمش، از سعيد بن جبير، از ابن عباس روايت كرد كه چون آيه (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى) نازل شد گفتند: اى رسول خدا، خويشان نزديك شما كه مودتشان بر ما واجب شده چه كسانى هستند؟ ]پيامبر [فرمودند: «على، فاطمه و دو پسرشان».
و راه هاى بسيار فراوانى غير از اين موضوع، درباره انگيزه هاى محبت اهل بيت عليهم السلام روايت شده است; پس گفت: ابو حسّان مزكى، از ابوالعباس، از محمّد بن اسحاق، از حسن بن على بن زياد سرى، از يحيى بن عبدالحميد حمانى، از حسين اشقر، از قيس، از اعمش، از سعيد بن جبير، از ابن عباس خبر داد كه چون آيه (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى) نازل شد گفتند: اى رسول خدا، اينان كه خداوند به مودتشان امر فرموده چه كسانى هستند؟ ]پيامبر [فرمودند: «على، فاطمه و دو فرزندشان».
و گفت: ابوبكر بن حرث، از ابوالسبح، از عبدالله بن محمّد بن زكريا، از اسماعيل بن يزيد، از قتيبه بن مهران، از ابوالصباح عبدالغفور، از ابو هاشم رمّانى، از زاذان، از على عليه السلام خبر داد كه ]اميرالمؤمنين عليه السلام [فرمودند: در ]سوره[ «آل حم» درباره ما آمده است كه مودّت ما را حفظ نمى كند، مگر هر مؤمنى; سپس ]اين آيه را[ قرائت كردند: (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى).
و كلبى گويد: بگو براى خود مزدى نمى طلبم، جز اين كه به نزديكانم مودّت بورزيد و صلاح ديدم كه چيزى درباره دو آيه اى كه دوست مى دارد نزد او مطرح شود، متذكر شويم.
بنابراين روشن است كه اميرالمؤمنين عليه السلام از تمام جهات به نحو اتَم و اكمل افضل از ديگران است و تمام شرايط امامت و خلافت را دارد و در اثبات شايستگى و افضليت اميرالمؤمنين عليه السلام به قرابت ايشان تنها اكتفاء نمى شود; اما بايد دانست كه قرابت به تنهايى نيز فضيلتى است كه خداوند آن را به اهل بيت پيامبر عليهم السلام اختصاص داده و عنايت پروردگار به «قربى» بى حكمت نيست. براى اثبات تأثير و نقش قرابت در امامت، شواهد و دلايلى نيز در سنّت وجود دارد كه به اختصار برخى از آن ها را مطرح مى كنيم.
مسلم، احمد بن حنبل، ترمذى، ابن سعد و ديگران روايتى را به همين مضمون و با الفاظى متفاوت از واثله نقل كرده اند كه گفت: از رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم شنيدم كه مى فرمود:
إنّ الله اصطفى كنانة من وُلد اسماعيل، واصطفى قريشاً من كنانة، واصطفى من قريش بنى هاشم، واصطفاني من بني هاشم;2
همانا خداى عزوجل از فرزندان اسماعيل كنانه را برگزيد و از كنانه قريش را برگزيد و از قريش بنو هاشم و از ميان بنو هاشم مرا برگزيد.
نووى در شرح اين حديث مى نويسد:
استدلّ به أصحابنا على أنّ غير قريش من العرب ليس بكفء لهم، ولا غير بني هاشم كفؤ لهم إلاّ بني المطلب، فإنّهم هم، وبنوهاشم شيء واحد، كما صرّح به في الحديث الصحيح;3
اصحاب ما به اين حديث استدلال مى كنند بر اين كه عرب هاى غير قريش، هم طراز قريش نيستند و عرب هاى غير بنوهاشمبه جز فرزندان مطلبهم طراز بنو هاشم نيستند; زيرا بنو هاشمچنان كه در حديث صحيح بدان تصريح شده استيك شاخه واحدند.
بنابراين نسل و نسب در گزينش الاهى و مقام رسالت و خلافت تأثير دارد و خداوند برگزيدگان خويش را از ميان برگزيده ها گزينش مى كند.
ابونعيم اصفهانى در كتاب دلائل النبوّة، فصلى را به ذكر فضيلت پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم به سبب پاكىِ مولِد و حسب و نسب ايشان اختصاص داده و در آن احاديث فراوانى را با سند آورده است4 كه از آن جمله حديث پيشين است كه آن را به مضمون حديث گذشته نقل كرده است. وى در يكى از اين روايات مى نويسد كه پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم فرمود:
إنّ الله عزّوجلّ حين خلق الخلق، جعلني من خير خلقه، ثمّ حين خلق القبائل جعلني من خير قبيلتهم، وحين خلق الأنفس جعلني من خير أنفسهم، ثمّ حين خلق البيوت جعلني من خير بيوتهم، فأنا خيرهم أباً وخيرهم نفساً;5
همانا هنگامى كه خداى عزوجل خلقت را مى آفريد، مرا بهترين خلقش قرار داد، سپس موقع آفرينش قبيله ها مرا از بهترين قبايل آنان قرار داد و هنگامى كه نَفْس ها را مى آفريد، مرا از بهترين نفس ها آفريد و هنگام خلق خانه ها، مرا از بهترين خانه ها آفريد، پس من از نظر پدر و از نظر نفس بهترين خلق در ميان آفريدگان هستم.
محبّ الدين طبرى نيز در كتاب ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى، تعدادى از اين گونه احاديث را تحت عنوان «ذكر اصطفائهم» و «ذكر أنّهم خير الخلق» آورده است.6
قاضى عياض نيز در كتاب الشفا بتعريف حقوق المصطفى بابى باز كرده است با عنوان «الباب الثاني في تكميل الله تعالى له المحاسن خَلقاً وخُلقاً، وقرانه جميع الفضائل الدينية والدنيوية فيه نسقاً».7 وى در اين باب و در بحثى مفصل، به ذكر فضائل اهل بيت عليهم السلام پرداخته است.
احاديث و مباحث ارائه شده در منابع مختلف به روشنى ارتباط ميان آيه مودّت، آيه تطهير، احاديث مربوط به گزينش پيامبر و اهل بيت او عليه و عليهم السلام از سوى خدا و احاديثى كه اهل بيت عليهم السلام را بهترين خلق خدا معرفى مى كنند، نمايان مى سازند.
اخبار سقيفه و احتجاجات و گفتگوهايى كه بين مهاجران و انصار رخ داده نيز گواه ديگرى بر اين حقيقت است كه انتساب به رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم فضيلت به شمار مى رود و نسب و نسبت با پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم قطعاً در گزينش امام و خليفه از سوى خداوند مؤثر است.
بخارى نقل مى كند كه ابوبكر در سقيفه خطبه خواند و خطاب به حاضران گفت:
لم يعرف هذا الأمر إلاّ لهذا الحىّ من قريش، هم أوسط العرب نسباً وداراً;8
]عرب[ اين امر را نمى شناسد، مگر براى اين قبيله از قريش. ايشان از نظر نسب و خاندان بهترين جايگاه را دارند.
ترديدى نيست كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام از نظر نسب و خاندان از تمام مهاجران و انصار برتر و شريف تر است و بر عاقلان پوشيده نيست كه اگر سخن ابوبكر درست باشد، به يقين و به ضرورت تنها اميرالمؤمنين عليه السلام شايسته خلافت و امامت خواهد بود.
براساس روايت طبرى، صراحت كلام ابوبكر درباره تأثير انتساب به رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در شايستگى براى خلافت بيشتر و دلالت آن بر مطلوب واضح تر است. طبرى نقل مى كند كه ابوبكر در خطبه خود در سقيفه گفت:
فخصّ الله المهاجرين الأوّلين من قومه بتصديقه، والإيمان به، والمؤاساة له، والصبر معه على شدّة أذى قومهم لهم، وتكذيبهم إيّاهم، وكلّ الناس لهم مخالف، زار عليهم، فلم يستوحشوا لقلّة عددهم، وشنف الناس لهم، وإجماع قومهم عليهم.
فهم أوّل من عبدالله في الأرض، وآمن بالله وبالرسول، وهم أولياؤه وعشيرته، وأحق الناس بهذا الأمر من بعده، ولاينازعهم ذلك إلاّ ظالم;9
خداى تعالى از ميان قومش مهاجران نخستين را به تصديق پيامبر، ايمان به ايشان، برادرى براى او و صبر به همراه وى به جهت شدت اذيت و تكذيب آنان برگزيده و مخصوص گردانيده است، در حالى كه همه مردم مخالف مهاجران بودند و با ايشان تند مى شدند و مهاجران نيز از كمى تعدادشان و اعتراض مردم به آنان و اجتماع قومشان عليه خود نمى ترسيدند. پس آنان نخستين كسانى بودند كه در زمين خدا را عبادت كرده و به او و رسولش ايمان آوردند. اينان دوستان و عشيره پيامبرند و به اين امر پس از او سزاوارترين مردمان هستند و در اين باره كسى با آنان جز ظالم منازعه نمى كند.
در تاريخ ابن خلدون نيز به نقل از ابوبكر آمده است:
نحن أولياء النبيّ وعشيرته، وأحقّ الناس بأمره، ولا ننازع في ذلك;10
ما دوستان و عشيره پيامبر و شايسته ترين مردم به امر او هستيم، در اين باره با ما نزاع نكنيد.
و محبّ طبرى از موسى بن عقبه، از ابن شهاب نقل مى كند كه ابوبكر در سقيفه چنين گفت:
فكنّامعشر المهاجرينأوّل الناس إسلاماً، ونحن عشيرته وأقاربه، و ذو رحمه، ونحن أهل الخلافة، وأوسط الناس أنساباً في العرب، ولدتنا العرب كلّها، فليس منهم قبيلة إلاّ لقريش فيها ولادة، ولن تصلح إلاّ لرجل من قريش;11
اى گروه مهاجران، ما نخستين مردمانى هستيم كه اسلام آوردند. ما عشيره، نزديكان و ارحام پيامبريم. ما اهل خلافتيم و از نظر نسب بهترين جايگاه را در ميان عرب داريم. ميلاد تمامى ما در عرب بوده و قبيله اى در عرب نيست مگر آن كه قريش ولادتى در آن دارد و ]خلافت[ صلاحيت ندارد، مگر براى مردى از قريش.
پس از اين سخنان، اهل انصاف را به داورى فرا مى خوانيم كه آيا به راستى تمام اين صفات و ويژگى هادر عالى ترين مراتب و بالاترين درجات – در كسى غير از اميرالمؤمنين عليه السلام وجود دارد؟! به تحقيق همه اين صفات و شرايط تنها در اميرالمؤمنين على عليه السلام جمع است و او نزديك ترين و برترين عشيره پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم و صاحب رحم، دوست و همراه ايشان است و او نخستين كسى است كه پس از رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در روى زمين خدا را عبادت كرده و به او ايمان آورده است و تنها او است كه پس از رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم شايسته ترين و سزاوارترين فرد براى خلافت است و اين حقيقتى است كه در آن به جز ظالم كسى منازعه نمى كند.
به همين جهت است كه خود اميرالمؤمنين عليه السلام نيز در شورا، به قرابت و خويشاوندى خويش با پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم احتجاج مى كند و خطاب به حاضران مى فرمايد:
أنشدكم بالله، هل فيكم أحد أقرب إلى رسول الله في الرحم منّي، ومن جعله نفسه، وأبناءه أبناءه، ونساؤه نساءه؟! قالوا: ألّلهمّ لا;12
شما را به خدا سوگند مى دهم! آيا در ميان شما كسى هست كه در رحم از من به رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم نزديك تر باشد؟ و كسى هست كه پيامبر او را نفس خويش و پسرانش را پسران خويش و همسرش را از زنان خويش قرار داده باشد؟ گفتند: به خدا قسم نه.
اين حقيقتى است كه پس از قتل عثمان و به هنگام رجوع مردم براى بيعت با اميرالمؤمنين عليه السلام، طلحه و زبير نيز بدان اعتراف و اذعان كرده اند. براساس روايت محمّد بن حنفيّه، وقتى مردم براى بيعت با اميرالمؤمنين عليه السلام نزد آن حضرت شرفياب شدند، امام عليه السلام آنان را به طلحه و زبير احاله كرد. در اين روايت آمده است:
قال ]علي عليه السلام[: «لا حاجة لي في ذلك، عليكم بطلحة والزبير».
قالوا: فانطلق معنا، فخرج عليّ وأنا معه في جماعة من الناس، حتى أتينا طلحة بن عبيدالله، فقال له: «إنّ الناس قد اجتمعوا ليبايعوني ولا حاجة لي في بيعتهم، فابسط يدك أبايعك على كتاب الله وسنّة رسوله».
فقال له طلحة: أنت أولى بذلك منّي وأحقّ، لسابقتك وقرابتك، وقد اجتمع لك من هؤلاء الناس من تفرّق عنّي.
فقال له عليّ: «أخاف أن تنكث بيعتي وتغدر بي»!
قال: لا تخافنّ ذلك، فوالله لاترى من قبلي أبداً شيئاً تكرهه.
قال: «الله عليك بذلك كفيل».
ثم أتى الزبير بن العوّامونحن معهفقال له مثل ما قال لطلحة، وردّ عليه مثل الّذي ردّ عليه طلحة;13
]على عليه السلام[ فرمود: من به بيعت شما نيازى ندارم و توصيه مى كنم به سراغ طلحه و زبير برويد.
گفتند: شما نيز همراه ما بياييد. آن گاه على عليه السلام خارج شدند، در حالى كه من و گروهى از مردم همراه ايشان بوديم تا اين كه به طلحه بن عبيدالله رسيديم. اميرالمؤمنين عليه السلام به وى فرمودند: «مردم جمع شده اند كه با من بيعت كنند در حالى كه من نيازى به بيعت آنان ندارم. پس دستت را باز كن تا براساس كتاب خدا و سنّت رسولش با تو بيعت كنيم». طلحه به ايشان عرض كرد: تو بر اين كار به سبب سابقه و قرابتت مقدم و از من سزاوارترى و همانا اين مردمان كسانى هستند كه از من جدا گشته و برگرد تو جمع شده اند.
اميرالمؤمنين عليه السلام به طلحه فرمودند: «خوف اين را دارم كه بيعتم را بشكنى و به من خيانت كنى»!
گفت: از اين موضوع نترس! به خدا سوگند هيچ چيز ناخوشايندى از جانب من نمى بينى. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: «خداوند ضامن تو باشد».
سپس به سراغ زبير بن عوام رفتندو ما با ايشان بوديمو به او نيز همان مطالبى را كه به طلحه فرموده بودند گفته و زبير نيز همان پاسخى را داد كه طلحه گفته بود.
1. بناء المقالة الفاطمية في نقض الرسالة العثمانية: 387391.
2. صحيح مسلم: 7 / 58 ; مسند أحمد: 4 / 107; سنن الترمذي: 5 / 245 / ش 3687; الطبقات الكبرى: 1/ 20; صحيح ابن حبان: 14/ 135 و 392; مسند أبويعلى: 130/ 469470 / ش 7485; معرفة علوم الحديث:161; الجامع الصغير:1/ 256/ ش 1682; كنزالعمّال: 11 / 423 / ش 31983 و 31984; الإنباه على قبائل الرواة: 4041; الإستيعاب: 1 / 2627; جامع الأصول: 9 / 391 و منابع معتبر ديگر.
3. شرح مسلم (نووى): 15 / 36.
4. دلائل النبوّة: 1 / 1823.
5. دلائل النبوة: 1 / 21 / ش 16. هم چنين ر.ك: الدرّالمنثور: 3 / 294; فتح القدير: 2 / 420.
6. ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى: 54164.
7. الشفا بتعريف حقوق المصطفى: 1 / 8 .
8. صحيح البخاري: 8 / 27. هم چنين ر.ك: السنن الكبرى (نسائى): 8 / 142; المصنف (صنعانى): 5 / 443; صحيح ابن حبان: 2 / 150 و 156; كنزالعمّال: 5 / 646; الثقات (ابن حبان): 2 / 155; تاريخ مدينة دمشق: 30 / 282 و 285; تاريخ الطبري: 2 / 446; تاريخ الإسلام: 3 / 7 و منابع ديگر.
9. تاريخ الطبري: 2/457. هم چنين ر.ك: الكامل في التاريخ: 2/329; السقيفة وفدك(جوهرى):59 ; شرح نهج البلاغة: 6 / 8 .
10. تاريخ ابن خلدون: 2 / 64.
11. الرياض النضرة: 1 / 113. هم چنين ر.ك: سبل الهدى والرشاد: 12 / 312.
12. الصواعق المحرقه: 2 / 454; تاريخ مدينة دمشق: 42 / 432.
13. كنزالعمّال: 5 / 747748 / ش 14282.