مناقشات ابن كثير
ابن كثير دمشقى شاگرد و پيرو ابن تيميه است. وى هم در تاريخ و هم در تفسير خود به تفصيل به اين موضوع پرداخته و مطالب زيادى بر سخنان استادش افزوده است. وى در البداية والنهاية مى نويسد:
فأمّا الحديث الذي رواه ضمرة: عن ابن شوذب، عن مطر الورّاق، عن شهر ابن حوشب، عن أبي هريرة، قال: لمّا أخذ رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم بيد عليّ قال: «من كنت مولاه فعليّ مولاه»، فأنزل الله عزّوجلّ: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي). قال أبو هريرة: وهو يوم غديرخم، من صام يوم ثمان عشرة من ذي الحجة، كتب له صيام ستّين شهرا. فإنّه حديث منكر جدّاً، بل كذب، لمخالفته لما ثبت في الصحيحين عن أميرالمؤمنين عمر بن الخطاب: أنّ هذه الآية نزلت في يوم الجمعة يوم عرفة. ورسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم واقف بها، كما قدّمنا، وكذا قوله: إنّ صيام يوم الثامن عشر من ذي الحجة، وهو يوم غدير خمّ، يعدل صيام ستّين شهراً، لا يصحّ; لأنّه قد ثبت ما معناه في الصحيح أنّ صيام شهر رمضان، بعشرة أشهر، فكيف يكون صيام يوم واحد يعدل ستّين شهرا؟ هذا باطل. وقد قال شيخنا الحافظ أبو عبدالله الذهبيبعد إيراده هذا الحديثهذا حديث منكر جدّا. ورواه حبشون الخلاّل، وأحمد بن عبدالله بن أحمد النيريوهما صدوقانعن علىّ بن سعيد الرملىّ، عن ضمرة، قال: ويروي هذا الحديث من حديث عمر بن الخطاب، ومالك بن الحويرث، وأنس بن مالك، وأبي سعيد، وغيرهم بأسانيد واهية. قال: وصدر الحديث متواتر أتيقّن أنّ رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم قاله: وأمّا أللّهم وال من والاه فزيادة قويّة الإسناد. وأما هذا الصوم فليس بصحيح. ولا والله ما نزلت هذه الآية إلاّ يوم عرفة قبل غدير خم بأيّام، والله تعالى أعلم;1
اما ضمرة، از ابن شوذب، از مطر ورّاق، از شهر بن حوشب، از ابوهريره روايت مى كنند كه گفت: هنگامى كه رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم دست على عليه السلام را گرفت فرمود: «هر كه من مولاى اويم، پس على مولاى اوست». خداى عزوجل اين آيه را نازل كرد: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي).
ابوهريره گويد: آن روز، روز غدير خم است. هر كس روز هجدهم از ماه ذى الحجه را روزه بدارد، روزه شصت ماه براى او نوشته مى شود.
اين حديث به سبب مخالفتش با آن چه كه در صحيحين از عمر بن خطاب ثابت شده كه اين آيه در روز جمعه، روز عرفه نازل شدههمان طور كه پيشتر گذشتجداً مردود، بلكه كذب است.
هم چنين اين سخن وى كه مى گويد: روز هجدهم از ذى الحجهكه همان روز غدير خم استمعادل روزه شصت ماه است، نادر است، چرا كه اين معنا در حديث صحيح ثابت شده كه روزه ماه رمضان معادل ده ماه است; پس چگونه ممكن است روزه يك روز معادل شصت ماه باشد؟! از اين رو اين سخن باطل است.
استاد ما حافظ ابو عبدالله ذهبى، پس از طرح اين حديث گفته است كه اين حديث جداً مردود است.
و آن را حبشون خلاّل، از احمد بن عبدالله بن احمد نيرىكه هر دو راست گوينداز على بن سعيد رملى از ضمرة روايت مى كنند. و گفت: اين حديث را از حديث عمر بن خطاب، مالك بن حويرث، انس بن مالك، ابوسعيد و ديگران به اسانيد واهى روايت كرده اند. و گفت: صدر حديث متواتر است و يقين مى كنم كه آن را رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم فرموده است. و اما ]عبارت[: «اللّهم وال من والاه» اضافه اى است با اسناد قوى. اما اين روزه صحيح نيست. نه به خدا قسم! اين آيه نازل نشده مگر در روز عرفه، ايامى پيش از غدير، و خداى تعالى داناتر است.
درباره اسانيد روايات مربوط به نزول آيه اكمال در غدير خم، پس از اعلان ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام به تفصيل بحث شد و با بررسى تك تك راويان احاديث، سند آن ها را تصحيح كرديم. از اين رو هيچ مناقشه اى پيرامون سند احاديث، وارد و پذيرفتنى نيست. ضمن آن كه ذهبى به صراحت اعتراف مى كند كه صدر حديث، يعنى عبارت «من كنت مولاه فعليّ مولاه» متواتر است و نيز سند عبارت بعدى، يعنى «أللّهمّ وال من والاه» قوى است. ابن كثير نيز ضمن تقرير سخن ذهبى، آن را تأييد كرده و پذيرفته است. اين اعتراف از سوى دو تن از عالمان متعصّب سنى حجّت قاطعى در برابر شبهات مخالفان است و نشان مى دهد كه ابن كثير، از جهت محتوايى هيچ اشكالى به اين قسمت از حديث ندارد و اشكال و مناقشه وى صرفاً درباره ثواب روزه در اين روز و شأن نزول آيه اكمال است. از آن جا كه وى اين اشكال را در تفسير خود به تفصيل مطرح كرده است، ما نيز پس از طرح كلام وى، به آن پاسخ خواهيم داد.
اما پيش از آن يادآور مى شويم كه ادعاى بطلان روايت مربوط به ثواب روزه در غدير، ادعايى بى اساس است و استدلال ابن كثير براى اثبات بطلان آن بسيار سست و مضحك مى نمايد، زيرا بيان پاداش فراوان براى روزه روز عرفه و روزه عاشورا و مواردى ديگر از اين قبيل در منابع اهل سنت نقل شده است2. بنابراين مقايسه پاداش روزه يك روزِ خاص، با روزه ماه رمضان قياس مع الفارق و نادرست است.
ابن كثير در تفسير خود، احاديث معارض با حديث نزول آيه در غدير خم را مطرح مى كند و مدعى است حديث نزول آيه در غدير خم، به دليل مخالفت با احاديث ديگرى كه در صحيحين آمده باطل است. وى مى نويسد:
وقوله: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الاِْسْلامَ دينًا)هذه أكبر نعم الله تعالى على هذه الأمّة، حيث أكمل تعالى لهم دينهم… ، قال أسباط عن السُدّي: نزلت هذه الآية يوم عرفة، ولم ينزل بعدها حلال ولا حرام، ورجع رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم، فمات… ، قال ابن جرير و غير واحد: مات رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم بعد يوم عرفة بأحد وثمانين يوماً… ، قال الإمام أحمد: حدثنا جعفر بن عون، حدثنا أبوالعميس، عن قيس بن مسلم، عن طارق بن شهاب، قال: جاء رجل من اليهود إلى عمر بن الخطاب… ، فقال عمر: والله إنّي لأعلم اليوم الذي نزلت على رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم، والساعة التي نزلت فيها على رسول الله عشيّة عرفة في يوم جمعة.
ورواه البخاري، عن الحسن بن الصباح، عن جعفر بن عون به. ورواه أيضاً مسلم، والترمذي، والنسائي أيضاً من طرق عن قيس بن مسلم به. ولفظ البخاري عند تفسير هذه الآية من طريق سفيان الثوري، عن قيس، عن طارق قال: قالت اليهود لعمر: والله إنّكم تقرؤون آية لو نزلت فينا لاتخذناها عيداً، فقال عمر: إنّي لأعلم حين أنزلت، وأين أنزلت، وأين رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم حيث أنزلت يوم عرفة، وأنا والله بعرفة، قال سفيان: وأشكّ كان يوم الجمعة أم لا… .
وقال ابن جرير: حدثنا أبوبكر، حدثنا قبيصة، حدثنا حماد بن سلمة، عن عمار هو مولى بني هاشم: أنّ ابن عباس قرأ (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الاِْسْلامَ دينًا)، فقال يهودي: لو نزلت هذه الآية علينا لاتخذنا يومها عيداً، فقال ابن عباس: فإنّها نزلت في يوم عيدين اثنين: يوم عيد، و يوم جمعة… .
وقال ابن مردويه: حدثنا أحمد بن كامل، حدثنا موسى بن هارون، حدثنا يحيى الحماني، حدثنا قيس بن الربيع، عن إسماعيل بن سليمان، عن أبي عمر البزار، عن أبن الحنفيّة، عن علي قال: نزلت هذه الآية على رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم وهو قائم عشية عرفة (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ)… .
فأمّا ما رواه ابن جرير، وابن مردويه، والطبراني من طريق ابن لهيعة، عن خالد بن أبي عمران، عن حنش بن عبدالله الصنعاني، عن ابن عباس قال: ولد نبيّكم صلّى الله عليه وآله وسلّم يوم الإثنين، وخرج من مكّة يوم الإثنين، ودخل المدينة يوم الإثنين، وفتح بدراً يوم الإثنين، وأنزلت سورة المائدة يوم الإثنين (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ)، ورفع الذكر يوم الإثنين، فإنّه أثر غريب، وإسناده ضعيف… .
وقال ابن جرير: وقد قيل: ليس ذلك بيوم معلوم عند الناس، ثم روى من طريق العوفي، عن ابن عباس في قوله (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ)يقول: ليس بيوم معلوم عند الناس، قال: وقد قيل: إنّها نزلت على رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم في مسيره إلى حجّة الوداع، ثمّ رواه من طريق أبي جعفر الرازي، عن الربيع بن أنس.
قلت: وقد روى ابن مردويه من طريق أبي هارون العبدي، عن أبي سعيد الخدري: أنّها نزلت على رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم يوم غدير خم حين قال لعلي: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه». ثمّ رواه عن أبي هريره، وفيه أنّه اليوم الثامن عشر من ذي الحجة، يعني مرجعه عليه السلام من حجّة الوداع، ولا يصحّ لا هذا ولا هذا، بل الصواب الذي لا شك فيه ولا مرية أنّها أنزلت يوم عرفة، وكان يوم جمعة، كما روى ذلك أميرالمؤمنين عمر بن الخطاب، وعليّ بن أبي طالب، وأول ملوك الإسلام معاوية بن أبي سفيان، وترجمان القرآن عبدالله بن عباس، وسمرة بن جندب رضي الله عنهم، وأرسله الشعبي، وقتادة بن دعامة، وشهر بن حوشب وغير واحد من الأئمة والعلماء، واختاره ابن جرير الطبري رحمه الله;3
و قول خداوند: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الاِْسْلامَ دينًا) اين بزرگترين نعمت هاى خداى تعالى بر اين امت است بدان جهت كه دين آن ها را بر ايشان كامل ساخته… اسباط از سدّى نقل مى كند كه گفت: اين آيه در روز عرفه نازل شده و پس از آن حلال و حرامى نازل نشده است و رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم پس از بازگشت ]حجة الوداع[ رحلت كرد… ابن جرير و ديگران مى گويند: رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم هشتاد و يك روز پس از عرفه رحلت كرد… امام احمد مى گويد: جعفر بن عون، از ابوعميس، از قيس بن مسلم، از طارق بن شهاب روايت كرده است: مردى يهودى نزد عمر بن خطاب آمد… عمر گفت: به خدا من روز و ساعتى را كه اين آيه بر رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم نازل شده مى دانم و آن عصر عرفه و در روز جمعه بود. بخارى همين حديث را از حسن بن صباح، از جعفر بن عون روايت كرده است. هم چنين مسلم، ترمذى و نسائى از طرق ديگر، از قيس بن مسلم آن را روايت كرده اند.
فقط بخارى در تفسير اين آيه از طريق سفيان ثورى، از قيس، از طارق چنين مى گويد: يهوديان به عمر گفتند: به خدا سوگند! آيه اى را مى خوانيد كه اگر درباره ما نازل شده بود، آن را عيد مى گرفتيم. عمر گفت: من مى دانم هنگام نزول و محل نزول آن را و اين كه به هنگام نزول رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم كجا بوده است. ]اين جريان مربوط به [روز عرفه است و به خدا من به عرفه آگاهم. سفيان گويد: شك دارم كه روز جمعه بود يا نه… .
و ابن جرير گويد: ابوبكر، از قبيصه، از حماد بن سلمه، از عماركه غلام بنو هشام بودحديث كردند: ابن عباس اين آيه را خواند كه: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الاِْسْلامَ دينًا). مردى يهودى گفت: اگر اين آيه بر ما نازل مى شد، روز نزولش را عيد مى گرفتيم. ابن عباس گفت: آن در دو عيد نازل شده است. روز عيد و روز جمعه… ابن مردويه نيز به سند خود آورده است: احمد بن كامل، از موسى بن هارون، از يحيى بن حمانى، از قيس بن ربيع، از اسماعيل بن سليمان، از ابو عمر بزاز، از ابن حنفيه، از على عليه السلام روايت كردند كه گفت: اين آيه بر رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم نازل شد در حالى كه در عصر عرفه ايستاده بود فرمود: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ).
اما آن چه ابن جرير، ابن مردويه و طبرانى، از طريق ابن لهيعه، از خالد بن ابى عمران، از حنش بن عبدالله صنعانى، از ابن عباس نقل كرده اند كه گفت: پيامبر شما صلّى الله عليه وآله وسلّم روز دوشنبه متولد شد، روز دوشنبه از مكه هجرت كرد، روز دوشنبه وارد مدينه شد، روز دوشنبه در جنگ بدر پيروز گشت و سوره مائده روز دوشنبه نازل شد كه: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ) و پيامبر خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در روز دوشنبه از دنيا رفتند. پس اين روايتى عجيب و اسناد آن ضعيف است… .
و گفته شد روز آن براى مردم معلوم نيست; آن گاه، از طريق عوفى، از ابن عباس درباره آيه (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ) روايت مى كند كه: روز آن براى مردم معلوم نيست. ابن جرير گفت: گفته شده است: آيه در مسير بازگشت رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم از حجة الوداع نازل شده است. سپس آن را از طريق ابو جعفر رازى، از ربيع بن انس روايت كرده است.
مى گويم: ابن مردويه از طريق ابو هارون عبدى، از ابوسعيد خدرى روايت كرده است كه: آيه روز غدير خم بر رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم نازل شده، آن گاه كه درباره على عليه السلام فرمود: «هر كه من مولاى اويم، پس على مولاى اوست»; سپس آن را از ابوهريره روايت كرده است و در آن روايت، روز نزول آيه، روز هجدهم ذى الحجه، يعنى به هنگام بازگشت رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم از حجة الوداع ذكر شده است و روايت ابوسعيد و ابو هريره هيچ يك صحيح نيستند، بلكه سخن درستى كه شك و ترديدى در آن نيست، نزول آيه در روز عرفه مى باشد كه آن در روز جمعه بوده است، چنان كه از عمر بن خطاب، على بن ابى طالب، نخستين پادشاه اسلام! معاويه بن ابى سفيان، ترجمان قرآن عبدالله بن عباس و سمرة بن جندب آن را روايت كرده اند و شعبى، قتاده بن دعامه، شهر بن حوشب و تعدادى از پيشوايان حديث و عالمان نيز به ارسال مسلم نقل كرده اند و ابن جرير اين قول را نيز پذيرفته است.
1. البداية والنهاية: 5 / 232233.
2. جهت مطالعه بيشتر در اين زمينه ر.ك: نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار: 8 / 277 ـ 284.
3. تفسير ابن كثير: 2 / 1415.