6 . نقش علم كلام در پيشرفت تشيّع
همان طور كه گفتيم، استدلال منطقى و بحث ريشه دار و سالم، بدون شك در قلب هاى جويندگان حقيقت كه خيرخواه و به دنبال رستگارى باشند، تأثيرگزار خواهد بود.
و به تحقيق، با علم كلام و روش هاى صحيح مستند به قرآن، سنّت و عقل سليم، مى توان فهميد كه چرا مذهب اماميه بر همه فرقه ها مقدم است و چرا ديگر اُمّت ها بايد از آن پيروى كنند.
براى روشن شدن مطلب، به شرح علت تشيّع اهالى جبل عامل به نقل از يكى از علماى بزرگ آن منطقه مى پردازيم:
«پس از وفات رسول خدا صلى الله عليه وآله، هيچ كس پيرو على عليه السلام نبود مگر چهار مرد مخلص; يعنى سلمان، مقداد، ابوذر و عمار. سپس به تبع آن ها تعدادشان به دوازده نفر رسيد و به مرور ايام، كم كم به هزار نفر رسيده و رو به افزايش نهاد.
در زمان حكومت عثمان، وقتى ابوذر به شام رفت و مدتى در آن جا ماند، معاويه او را به روستايى به نام جبل عامل تبعيد كرد. پس از تشيّع مردم جبل عامل به دست ابوذر، آنان نيز به همراه عده كمى در مدينه، مكه، طائف، يمن، عراق و فارس، در زمره شيعيان قرار گرفتند به طورى كه جبل عامل در آن ايام بيشترين شيعه را دارا بود».1
و از اين جاست كه سيد صدر عاملى ـ در جايگاه والاى علم كلام ـ مى گويد: «نخستين كسى كه به علم كلام پرداخته، مولاى بزرگوار و پيشواى گذشتگان، صحابى رسول الله صلى الله عليه وآله جناب ابوذر غفارى، رضى الله عنه است». سپس به شرح شيعه شدن اهالى جبل عامل به دست ابوذر غفارى مى پردازد.2
1 . أمل الآمل فى علماء جبل عامل: 1 / 13.
2 . تأسيس الشيعه لعلوم الإسلام: 351.