5 . عطيّة بن سعد عوفى [متوفاى 111]
وى شاگرد ابن عباس و ابوسعيد خُدرى است. بعضى از ائمه جرح و تعديل اهل سنّت، عطية را به خاطر تشيعش ضعيف مى شمارند. ذهبى در مورد او مى نويسد:
تابعي شهير، ضعيف. عن ابن عباس وأبي سعيد الخدري وابن عمر… قال أبو حاتم: يكتب حديثه، ضعيف. قال سالم المرادي: كان عطية يتشيع… وقال أحمد ]بن حنبل[: ضعيف الحديث… قال النسائي وجماعة: ضعيف;1
تابعى مشهور و ضعيف است كه از ابن عباس، ابوسعيد خدرى و ابن عمر روايت مى كند. ابوحاتم مى گويد: حديثش نوشته مى شود ]ولى[ ضعيف است. سالم مرادى مى گويد: عطيه شيعه بود. احمد بن حنبل مى گويد: حديثش ضعيف است. نسائى و جماعتى ديگر مى گويند: ضعيف است.
ابن جوزى در كتاب الموضوعات2 ادعاء اجماع بر ضعف او مى كند.
با اين اوصاف از اهل سنّت مى پرسيم كه اگر عطيه ضعيف است، چرا او را جزء مفسّران مى شماريد و از وى حديث نقل مى كنيد؟
تضعيف عطيه بيشتر به خاطر تشيع اوست. به وى گفته شد كه اميرالمؤمنين عليه السلام را سبّ كند! امّا حاضر به اين كار نشد و به همين جهت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ابن سعد مى نويسد:
فكتب الحجّاج إلى محمّد بن القاسم الثقفي ادع عطية، فإن لعن علي بن أبي طالب وإلاّ فاضربه أربعمائة سوط واحلق رأسه ولحيته;3
حجاج به محمّد بن قاسم ثقفى نوشت كه عطيه را بخوان; پس اگر على بن ابى طالب را سبّ كرد او را رها كن، و الاّ به او 400 ضربه شلاق بزن و مو و ريش او را بتراش.
1 . ميزان الإعتدال: 3 / 79، شماره 5667.
2 . الموضوعات (ابن جوزى): 1 / 114 و 151.
3 . الطبقات الكبرى: 6 / 304. هم چنين ر.ك: المنتخب من ذيل المذيل: 1 / 128; تهذيب التهذيب: 7 / 201; الأعلام (زركلى): 4 / 237.