4 . حديث «من مات و لم يعرف إمام زمانه…»
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى فرمايد:
من مات بغير إمام مات ميتة جاهلية;1
هر كس بميرد در حالى كه امام نداشته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.
متكلّمان سنّى اين حديث را دليل بر وجوب گزينش امام از سوى مردم دانسته اند. تفتازانى در شرح مقاصد مى نويسد:
قوله تعالى: (أَطيعُوا اللّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ);2 وقوله صلّى الله عليه وآله: «من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية»، فإنّ وجوب الطاعة والمعرفة يقتضي وجوب الحصول;3
آيه شريفه «از خدا اطاعت كنيد و نيز از رسول او و صاحبان امر از خودتان فرمان بريد»; و حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله: «هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است»، وجوب اطاعت و معرفت امام، مقتضى وجوب حصول آن است.
در شرح عقايد نسفيه نيز آمده است:
إنّه يجب على الخلق، سمعاً لقوله صلّى الله عليه وآله: «من مات من أهل القبلة ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية»;4
]گزينش امام[ بر مردم واجب است، به دليل حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله كه فرمود: «هر كس بميرد در حالى كه امام زمانش را نمى شناسد، به مرگ جاهلى مرده است».
1 . مسند احمد بن حنبل: 4 / 96; مجمع الزوائد: 5 / 218; مسند أبي داوود: 259; المعجم الكبير: 19 / 388; مسند الشاميين: 2 / 438، حديث 1654; شرح نهج البلاغة: 9 / 155; كنز العمّال: 1 / 103، شماره 464.
2 . سوره نساء: آيه 59.
3 . شرح المقاصد في علم الكلام: 2 / 275.
4 . شرح العقائد النسفيّة: 96 ـ 97.