1 . ضحّاك بن مزاحم [متوفاى بعد از 100]
وى نيز نزد ائمه جرح و تعديل مجروح است. عده اى هم شاگردى وى نزد ابن عباس را مورد ترديد قرار داده اند و حتى گفته اند حضور هيچ يك از صحابه را درك نكرده است. يحيى بن سعيد در مورد وى مى گويد:
الضحاك ضعيف عندنا;1
ضحاك نزد ما ضعيف است.
ابن عدى در الكامل في الضعفاء مى نويسد:
ضحاك بن مزاحم عرف بالتفسير، فأما رواياته عن ابن عباس وأبي هريرة وجميع من روى عنه، ففي ذلك كلّه نظر;2
ضحاك بن مزاحم به تفسير شناخته شده، امّا رواياتش از ابن عباس، ابوهريره و همه كسانى كه از آن ها روايت مى كند محل ترديد است.
مزّى نيز مى نويسد:
لم يثبت له سماع من أحد من الصحابة;3
سماعى از هيچ يك از صحابه براى وى ثابت نشده است.
عبدالملك بن ميسره هم مى گويد:
الضحاك لم يلق ابن عباس;4
ضحاك، ابن عباس را ملاقات نكرده است.
ذهبى، ابن جوزى و عقيلى هم معتقدند او ضعيف است و ابن عباس و ديگر صحابه را نديده است.
و در نسب وى گفته اند:
كانت اُمّه حاملا به سنتين;5
مادرش دو سال به او حامله بوده است.
1 . ميزان الإعتدال: 2 / 326، شماره 3942.
2 . الكامل في ضعفاء الرجال: 4 / 96; ميزان الإعتدال: 2 / 326، شماره 3942; تهذيب الكمال: 13 / 297، شماره 2928; تهذيب التهذيب: 4 / 398، شماره 794.
3 . تهذيب الكمال: 13 / 292. هم چنين ر.ك: تهذيب التهذيب: 4 / 397، شماره 794.
4 . الطبقات الكبرى: 6 / 301; تهذيب الكمال: 13 / 294; ميزان الإعتدال: 2 / 326; الجرح والتعديل: 5 / 366، شماره 1717; تهذيب التهذيب: 4 / 398، شماره 794.
5 . ميزان الإعتدال: 2 / 325، شماره 3942; تهذيب الكمال: 13 / 296، شماره 2928; مشاهير علماء الأمصار: 308، شماره 1562; الأنساب (سمعانى): 5 / 567.