مناقشه فخر رازى در سخن حمصى رازى
پيشتر اشاره شد كه فخررازى دلالت آيه بر افضليت اميرالمومنين عليه السلام از صحابه رسول الله را پذيرفته و در آن خدشه نمى كند; اما وى اشكال را متوجه شيخ «محمود بن حسن حمصى رازى» ـ از علماء شيعه در رى ـ مى كند، چرا كه مرحوم حمصى با استناد به آيه مبارك مباهله، افضليت اميرالمؤمنين عليه السلام بر تمام انبياء على نبينا وآله وعليهم السلام، جز خاتم الأنبياء صلّى الله عليه وآله را ثابت مى كند.
از همين رو ضمن نقل كامل عبارت فخر رازى، به بررسى كلام وى مى پردازيم. او در تفسير خود، پس از بيان اجمالى داستان مباهله و اشاره به دلالت آيه بر اين كه حسنين عليهما السلام فرزندان رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم هستند، مى نويسد:
كان في الريّ رجل يقال له: محمود بن الحسن الحمصي، وكان معلّم الإثنى عشرية وكان يزعم أنّ عليّاً رضي الله عنه أفضل من جميع الأنبياء سوى محمّد عليه السلام. قال: والذي يدلّ عليه قوله تعالى: (وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ)وليس المراد بقوله (وَأَنْفُسَنا) نفس محمّد صلّى الله عليه ]وآله [وسلّم; لأنّ الإنسان لا يدعو نفسه، بل المراد به غيره، وأجمعوا على أنّ ذلك الغير كان عليّ بن أبي طالب رضي الله عنه، فدلّت الآية على أنّ نفس عليّ هي نفس محمّد، ولا يمكن أن يكون المراد منه أنّ هذه النفس هي عين تلك النفس، فالمراد أنّ هذه النفس مثل تلك النفس، وذلك يقتضي الإستواء في جميع الوجوه، ترك العمل بهذا العموم في حقّ النبوّة وفي حقّ الفضل، لقيام الدلائل على أنّ محمّداً عليه السلام كان نبيّاً وما كان عليّ كذلك، ولانعقاد الإجماع على أنّ محمّداً عليه السلام كان أفضل من عليٍّ، فيبقى فيما وراءه معمولا به.
ثمّ الإجماع دلّ على أنّ محمّداً عليه السلام كان أفضل من سائر الأنبياء عليهم السلام، فيلزم أن يكون عليٌّ أفضل من سائر الأنبياء.
فهذا وجه الإستدلال بظاهر هذه الآية.
ثمّ قال: ويؤيّد الإستدلال بهذه الآية: الحديث المقبول عند الموافق والمخالف وهو قوله عليه السلام: «من أراد أن يرى آدم في علمه، ونوحاً في طاعته، وإبراهيم في خلّته، وموسى في هيبته، وعيسى في صفوته، فلينظر إلى عليّ بن أبي طالب».
فالحديث دلّ على أنّه اجتمع فيه ما كان متفرّقاً فيهم، وذلك يدلّ على أن عليّاً رضي الله عنه أفضل من جميع الأنبياء، سوى محمّد صلّى الله عليه]وآله[وسلّم.
وأمّا سائر الشيعة فقد كانوا ـ قديماً وحديثاً ـ يستدلّون بهذه الآية على أنّ عليّاً رضي الله عنه مثل نفس محمّد عليه السلام إلاّ فيما خصّه الدليل، وكان نفس محمّد أفضل من الصحابة، فوجب أن يكون نفس عليّ أفضل أيضاً من سائر الصحابة.
هذا تقرير1 كلام الشيعة.
والجواب: إنّه كما انعقد الإجماع بين المسلمين على أنّ محمّداً عليه السلام أفضل من عليّ، فكذلك انعقد الإجماع بينهم قبل ظهور هذا الإنسان على أنّ النبيّ أفضل ممّن ليس بنبيّ، واجمعوا على أنّ عليّاً رضي الله عنه ما كان نبيّاً، فلزم القطع بأنّ ظاهر الآية كما أنّه مخصوص في حق محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم، فكذلك مخصوص في حقّ سائر الأنبياء عليهم السلام;2
در رى مردى است كه به او محمود بن حسن حمّصى گفته مى شود. وى معلم شيعيان اماميه بوده و معقتد است كه على عليه السلام از همه پيامبران ـ جز پيامبر خاتم صلّى الله عليه وآله وسلّم ـ بافضيلت تر است. وى مى گويد آن چه بر اين سخن دلالت دارد فراز (وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ) در آيه مباهله است و مراد از (أَنْفُسَنا) محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم نيست; زيرا انسان خود، خويشتن را دعوت نمى كند; بلكه مراد از آن كسى غير از پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم است و اجماع بر اين مطلب اقامه شده است كه وى همان على بن ابى طالب رضى الله عنه است. پس آيه دلالت دارد كه نفس على عليه السلام همان نفس محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم است و البته مراد اين نيست كه اين نفس عيناً همان نفس باشد. پس منظور آن است كه اين نفس مثل آن نفس است و اين امر مقتضى مساوات ]آن دو بزرگوار [درتمام وجوه است و در عمل به اين عموم، نبوت و برترى تخصيص مى خورد، زيرا دلايلى وجود دارد بر اين كه محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم پيامبر است و على عليه السلام نيست. و نيز به خاطر انعقاد اجماع بر افضليت محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم از على عليه السلام ]برترى پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم بر على عليه السلام ثابت مى شود[. پس غير از اين دو جهت عموم مساوات ميان پيامبر و اميرالمؤمنين عليهما السلام ثابت مى شود و تمامى وجوه تشابه باقى مى ماند ]كه در آن دو بزرگوار مشترك است[.
هم چنين اجماع مسلمانان دلالت دارد كه محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم برتر و افضل از ساير پيامبران على نبينا وآله وعليهم السلام است، پس لازم مى آيد كه
على عليه السلام نيز از ساير پيامبران افضل باشد و اين وجه استدلال او به ظاهر اين آيه است.
حمصى سپس مى گويد:
حديثى كه نزد موافق و مخالف مقبول است، استدلال به اين آيه را تأييد مى كند و آن سخن رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم است كه فرمود: «هركس مى خواهد علم آدم، طاعت نوح، خلّت ابراهيم، هيبت موسى و همدمى عيسى را ببيند، پس در على بن ابى طالب بنگرد».
پس اين حديث دلالت دارد بر اين كه آن چه در يكايك انبياء وجود دارد، در
على عليه السلام جمع شده است و اين خود دلالت دارد بر اين كه على عليه السلام از همه پيامبران ـ جز محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم ـ افضل است.
و اما ساير شيعيان ـ از گذشته تا به امروز ـ به اين آيه استدلال كرده اند كه از سويى على مثل نفس پيامبر است ـ مگر آن كه دليل تخصيص بخورد ـ و از سويى ديگر نفس پيامبر از صحابه بافضيلت تر است، پس لازم مى آيد كه نفس على عليه السلام نيز از ساير صحابه افضل باشد. اين تقرير كلام شيعه است.
جواب: چنان چه در ميان مسلمانان بر افضليت محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم از ساير انبياء اجماع وجود دارد، همين طور ـ قبل از پيدا شدن اين مرد ـ در ميان مسلمانان اجماع بوده است كه نبى بر غير نبى برترى دارد. از طرفى نيز همه بر پيامبر نبودن على عليه السلام اجماع دارند، در نتيجه يقين حاصل مى شود بر اين كه از سويى چنان كه برترى نبوت درباره محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم تخصيص خورده است، همان طور در حق ساير انبياء على نبينا وآله وعليهم السلام نيز تخصيص مى خورد.
به تبع فخر رازى، نيشابورى نيز در استدلال حمصى مناقشه كرده است. نيشابورى در اين باره مى نويسد:
أي: يَدْعُ كلُّ منّا ومنكم أبناءه ونساءه ويأتي هو بنفسه وبمن هو كنفسه إلى المباهلة، وإنّما يعلم إتيانه بنفسه من قرينة ذِكر النفس ومن إحضار من هم أعزّ من النفس، ويعلم إتيان من هو بمنزلة النفس من قرينة أنّ الإنسان لا يدعو نفسه… .
وفي الآية دلالة على أنّ الحسن والحسين وهما ابنا البنت يصحّ أنّ يقال: إنّهما ابنا رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم، وعد أنْ يدعو أبناءه ثمّ جاء بهما.
وقد تمسّك الشيعة قديماً وحديثاً بها في أنّ عليّاً أفضل من سائر الصحابة; لأنّها دلّت على أنّ نفس عليّ مثل نفس محمّد إلاّ فيما خصّه الدليل.
وكان في الريّ رجل يقال له محمود بن الحسن الحمّصي وكان متكلّم الإثني عشرية يزعم أنّ عليّاً أفضل من سائر الأنبياء سوى محمّد.
قال: «وذلك أنّه ليس المراد بقوله: «وأنفسنا» نفس محمّد، لأنّ الإنسان لا يدعو نفسه، فالمراد غيره، وأجمعوا على أنّ ذلك الغير كان عليّ بن أبي طالب… ».
وأُجيب بأنّه كما انعقد الإجماع بين المسلمين على أنّ محمّداً أفضل من سائر الأنبياء. فكذا انعقد الإجماع بينهم قبل ظهور هذا الإنسان على أنّ النبيّ أفضل ممّن ليس بنبيّ. وأجمعوا على أنّ عليّاً عليه السلام ما كان نبيّاً… .
وأمّا فضل أصحاب الكساء فلا شكّ في دلالة الآية على ذلك، ولهذا ضمّهم إلى نفسه، بل قدّمهم في الذكر;3
هر يك از ما و شما فرزندان و زنانشان را فرا خوانَد و خودش به همراه كسى كه مانند خودش است براى مباهله بيايد. از شركت شخص پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم به قرينه بيان نفس در آيه و احضار كسانى كه از جان عزيرترند و شركت كسى كه به منزله نفس پيامبر است به قرينه اين كه انسان خود را دعوت نمى كند، روشن مى گردد… .
و در آيه دلالت وجود دارد بر اين كه صحيح است به حسن و حسين عليهما السلام ـ كه فرزندان دختر پيامبرند ـ گفته شود آن دو (بزرگوار) فرزندان رسول
خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم هستند، چرا كه پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم وعده داد كه فرزندانش را براى مباهله فرا خواند، به همين روى با آن دو (بزرگوار) آمد.
و به تحقيق شيعه از گذشته تا به امروز براى اثبات افضليت اميرالمؤمنين عليه السلام از ساير صحابه به اين آيه تمسك مى جويد; زيرا آيه دلالت دارد بر اين كه نفس على عليه السلام مثل نفس محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم است، مگر آن چه با دليل تخصيص خورده باشد.
در رى مردى است كه به او محمود بن حسن حمصّى گفته مى شود. وى از متكلّمان شيعه اثناعشرى است و معتقد است كه على عليه السلام از ساير پيامبران غير از محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم با فضيلت تر است. او مى گويد: «مدّعاى دليل آن است كه مراد از «وَأَنْفُسَنا» در آيه، خود محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم نيست، زيرا انسان خودش خويشتن را دعوت نمى كند. پس مراد كسى غير از خود ايشان است و اجماع وجود دارد بر اين كه آن غير، على بن ابى طالب ]عليهما السلام[ است…» .
در پاسخ او مى گوييم: چنان چه بين مسلمانان بر افضليت محمّد صلّى الله عليه وآله وسلّم از ساير انبياء اجماع وجود دارد، هم چنين ـ قبل از آمدن اين مرد (حمصى رازى)، اجماع بر افضليت پيامبر از غير پيامبر وجود دارد. هم چنين است اجماع همگان بر اين كه على عليه السلام پيامبر نبود… .
و اما درباره فضليت و برترى اصحاب كساء بايد گفت كه در دلالت آيه بر آن شكى نيست و بر همين اساس است كه پيامبر ايشان را به نفس خويش ضميمه كرده و بلكه ذكر ايشان را مقدم داشته است.
1. در چاپ موجود «تقدير» آمده است.
2. تفسير الرازي: 8 / 86 ـ 87 .
3. تفسير النيسابوري: 2 / 276 ـ 277.