لزوم يقين در اصول اعتقادات
شيخ سليم بشرى1 در نامه نگارى با مرحوم شرف الدين اشكالى را درباره دلالت آيه تطهير بر عصمت امامان عليهم السلام مطرح كرده است. وى مى گويد: «از ديدگاه شيعه، امامت از اصول دين است و براى اثبات امامت و عصمت امام دليل ظنى كافى نيست، بلكه انسان بايد قطع و يقين حاصل كند. از سوى ديگر حديث كساء در زمره اخبار آحاد است و اخبار آحاد مفيد ظن هستند و با استناد به آن ها يقين حاصل نمى شود، از اين رو استدلال به حديث كساء براى اثبات عصمت اهل بيت عليهم السلام و در نتيجه اثبات امامت ايشان صحيح نمى باشد».2
در پاسخ اين اشكال مى گوييم كه: اولا طرق و سندهاى حديث كساء ـ حتى در مصادر سنى ـ به ميزانى است كه انسان به صدور آن يقين پيدا مى كند.3
ثانياً اين حديث در صحيح مسلم آمده است4 و بر اساس باور بسيارى از دانشمندان بزرگ اهل تسنن، احاديث صحيحين از آغاز تا انجام آن قطعى الصدور هستند. اين موضوع در كتب علم الحديث و درايه سنيان تصريح شده است. به عنوان نمونه در تدريب الراوى، الفيه حافظ عراقى و مقدمه ابوالصلاح به اين موضوع پرداخته. از همين رو بر مبناىِ مبانى رجالى اهل سنت، حديث كساء قطعى الصدور است، چرا كه مسلم آن را در صحيح خود روايت كرده است.
ثالثاً: حديث كساء از احاديث مورد اتفاق ميان شيعيان و اهل سنت است و مجموعه طرق حديث در مجامع روايى فريقين نشان گر يقينى بودن اين حديث است.
رابعاً: براى اثبات عصمت امامان، نيازى به رجوع به مصادر و كتب اهل سنّت نمى باشد و براى اثبات اين ادعا، استدلال و استناد به منابع و روايات شيعى كفايت مى كند.
خامساً: اهل سنت هرگز نمى توانند چنين اشكالى را مطرح كنند; زيرا اكثر آنان امامت را در زمره فروع دانسته و از اصول دين نمى شمارند، پس براى اثبات امامت اميرالمؤمنين عليه السلام بر سنيان دليل ظنى كافى است.
1. وى در سال 1284 در محله بشر در كشور مصر به دنيا آمد. او از بزرگان مالكيّه و در سال 1317 رئيس دانشگاه الأزهر مصر شد و در سال 1335 درگذشت; الأعلام (زركلى)، معجم المؤلفين.
2. المراجعات: 193.
3. به عنوان نمونه ابن تيميه مى نويسد: «وأمّا حديث الكساء فهو صحيح، رواه أحمد والترمذي من حديث أمّ سلمة ورواه مسلم في صحيحه من حديث عايشة»; منهاج السنّة: 5 / 6.
4. صحيح مسلم: 7 / 131.